Corona-angst zorgt voor meer ruimte voor de fiets
De angst voor het coronavirus resulteert wereldwijd in extra fietspaden, meldt de NOS. De WHO adviseerde eerder al om zoveel mogelijk te lopen of met de fiets te reizen, om zo voldoende ruimte te houden en verspreiding van het virus tegen te gaan.
Steden zoals Rome, Bogotá, Parijs, Adelaide en Boedapest hebben al tijdelijke aanpassingen gedaan aan infrastructuur om meer fietspaden te realiseren. Brussel overweegt om de complete binnenstad vriendelijker voor fietsers en voetgangers in te richten. Steden waar fietsen al op de agenda stond kiezen er voor om plannen versneld uit te voeren, zoals in Milaan, waar 35 kilometer aan weg aangepast wordt ten gunste van fietsers en voetgangers.
De burgemeester van Parijs had eerder al aangekondigd meer ruimte voor de fiets te willen in de Franse hoofdstad. In de stad zijn diverse tijdelijke fietspaden aangelegd, maar burgemeester Hidalgo heeft al laten weten niet van plan te zijn om na de crisis zomaar terug te keren naar de oude situatie.
'Fietsprofessor' en hoogleraar Urban Mobility aan de Universiteit van Amsterdam Marco te Brömmelstroet: "Ik ben niet sceptisch, maar waak wel voor naïviteit. De eerste slag is geslagen, maar om de steden blijvend te veranderen moet je echt systematische veranderingen doorvoeren."
Berlijn en Brussel lijken te bewijzen dat systematische veranderingen op handen zijn. In Berlijn is het waarschijnlijk dat fietsers de tijdelijke extra ruimte niet terug hoeven te geven. Wethouder van Verkeer, Regine Günther: "Er worden vooral daar tijdelijke fietspaden ingericht, waar permanente gepland zijn." In Brussel wordt de gehele binnenstad een woonerf, met een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur. Fietsers en voetgangers hebben voorrang. Te Brömmelstroet: "Bij een limiet van 20 kilometer per uur merk je dat de automobilist zich moet gaan gedragen als gast. Er zijn dan bijvoorbeeld ook geen zebrapaden meer nodig."