Coronacampagne van TeamAlert
De middelbare scholen zijn inmiddels weer open. Dat levert meer verkeersbewegingen op, ook door jongeren. TeamAlert is een campagne gestart om jongeren bewust te maken van hun positie in het verkeer én de geldende hygiënemaatregelen.
Afleiding speelt bij één op de drie fietsongevallen een rol, en 80% van de jongeren geeft aan de telefoon weleens te gebruiken tijdens het fietsen. Hoewel sinds het invoeren van de coronamaatregelen het aantal verkeersongevallen is gehalveerd, is het aantal gewonden en doden per ongeval met 14% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2017-2019. Reden voor TeamAlert om een campagne op te starten om jongeren te laten zien hoe ze veilig en met respect naar andere weggebruikers aan het verkeer kunnen deelnemen.
De campagne bevat een breed pakket aan onderdelen die jongeren aansporen tot verkeersveilig gedrag. Dit varieert van mobielvrij aan het verkeer deelnemen tot anderhalve meter afstand houden op de fiets. Ook bevat de campagne een kennisquiz over de gedragsregels omtrent het coronavirus en kunnen ze op social media reageren op verschillende stellingen over verkeersveiligheid.
Een belangrijk onderdeel uit de campagne is dat jongeren online een deal met zichzelf aangaan. Om de effectiviteit van de deal te vergroten, wordt een teller bijgehouden met de hoeveelheid jongeren die meedoet aan de campagne. Door deze commitment aan te gaan, ontwikkelen jongeren interne druk om consistent te blijven met wat zij eerder hebben gezegd en wordt de motivatie van jongeren vergroot om veilig deel te nemen aan het verkeer.