Crisis- en herstelwet van kracht

woensdag 31 maart 2010
timer 3 min
De Crisis- en herstelwet is 31 maart 2010 in werking getreden. Deze wet maakt het mogelijk om projecten op het gebied van duurzaamheid, bereikbaarheid en (woning)bouw sneller uit te voeren en levert zo een positieve bijdrage aan de werkgelegenheid en de economische structuur van Nederland.  
Crisis- en herstelwet van kracht


De Eerste Kamer ging op 16 maart 2010 akkoord met de Crisis- en Herstelwet. Deze wet levert een belangrijke bijdrage aan behoud van werkgelegenheid, vooral in de bouwsector. Op 31 maart trad de wet in werking.
 

Voorstel overgenomen


Ingewikkelde en stroperige procedures leiden tot onaanvaardbare vertragingen, zowel bij rijksprojecten als bij grote gemeentelijke projecten. De VNG had dan ook voorgesteld om via de CHW ook het versnellen van gemeentelijke projecten mogelijk te maken. Dat voorstel, geënt op het advies van commissie Elverding, werd door het kabinet overgenomen.

CHW als begin


Met de CHW kunnen gemeenten, provincies en het rijk als één team krachtig samenwerken bij het ontwikkelen van complexe bouwprojecten. Nu wordt in het algemeen bij grote projecten nog veel na én naast elkaar gewerkt. Dat kost veel te veel tijd en geld. Gezamenlijk en gelijktijdig overleg in de voorfase voorkomt grote vertraging later.

Wet Versnelling besluitvorming Wegprojecten


Op 31 maart 2009 stemde al een ruime meerderheid van de Eerste Kamer in met de Wet versnelling besluitvorming wegprojecten. Deze wet, geformuleerd naar advies van Commisssie Elverding, voorziet in een snellere besluitvorming over het onderhoud en de aanleg van wegen. Het akkoord resulteert in snellere maatregelen op dertig knelpunten in het Nederlandse wegennet, om zo files tegen te gaan en belangrijke economische plaatsen bereikbaar te maken en houden.

Commissie Elverding: Sneller en Beter


Besluitvorming rond infrastructuurprojecten kan worden ingekort tot de helft van de tijd die het nu kost. Zo stelt de commissie Elverding in april 2008 in het rapport 'Sneller en Beter'. De commissie analyseert de oorzaken van vertragingen bij infrastructurele projecten op verzoek van de ministers Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en Jacqueline Cramer (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordering en Milieubeheer).

Betrokkenheid en ambtelijk bestuur


De commissie adviseert een brede verkenning te houden waarin bewoners, decentrale overheden en milieuorganisaties eerder en ruim betrokken zijn en er sprake is van een gebiedswijze benadering en heldere tijdafspraken. De commissie stelt daarnaast verbeteringen voor in de ambtelijke voorbereiding en bestuurscultuur. Het kabinet schaart zich achter de aanbevelingen van de Commissie Elverding en zet in op structurele versnelling van de besluitvorming over infrastructuurprojecten. Het streven destijds is de besluitvormingstijd te halveren. De inwerkintreding van de crisis- en herstelwet moet dit streven bewerkstelligen.

Download hier de Crisis- en Herstelwet zoals deze op 25 maart 2010 is opgesteld.

Download hier de Novelle van 25 maart 2010 met de wijziging van artikel 5.10 van de Crisi- en Herstelwet.

Download hier het rapport van Commissie Elverding 'Sneller en Beter' uit 2008.