CROW-KpVV en Beter Benutten geven P+Fietsboekje uit
Het idee ontstond omdat veel gemeenten worstelen met de vraag hoe een P+Fiets te realiseren. Hoe vind je als gemeente een exploitant? En hoe bepaal je of er een haalbare business case onder ligt? Want vanaf dag 1 rendabel, dat lukt niet. Dus zal er wat overheidsgeld bij moeten. Hoe doe je dat?
Project
CROW-KpVV heeft hiervoor samen met Beter Benutten een P+Fiets-project gedaan, samen met de pilotsteden Leeuwarden en Maastricht. In beide steden is het gelukt om P+Fiets van de grond te krijgen (Maastricht start in 2016), zodat die ervaringen beschikbaar zijn om ook de bereikbaarheid in andere middelgrote steden met P+Fiets te optimaliseren.
Slim alternatief
In die steden zou de combinatie P+Fiets een slim alternatief zijn omdat het OV vanaf de rand van de stad kwalitatief minder goed georganiseerd is. P+Fiets heeft bovendien nog een voordeel: je hebt geen schaalgrootte nodig. Tien parkeerplaatsen met tien fietsen is ook een prima P+Fiets. Dus kan het ook bij bloemenstallen, viskramen, fastfoodrestaurants etc. Daardoor kunnen gemeenten op een groot aantal plekken en bij alle invalswegen P+Fiets realiseren.
Contact
Gemeenten die aan de slag willen kunnen contact opnemen met Hans Voerknecht van het CROW (hans.voerknecht@crow.nl ). Hij kijkt samen met de gemeenten of P+Fiets de stedelijke bereikbaarheid vooruit kan helpen.