Crowdfundingsactie moet filedruk op A4 verminderen
“Ik hoop met mijn actie tegenwicht te bieden aan de trend dat de overheid honderden miljoenen in wegen steekt, zonder dat er ook maar enig resultaat te zien is”, vertelt Van der Hoorn. Die miljoenen kunnen volgens hem slimmer worden geïnvesteerd.
Hoe dan?
Met het opgehaalde geld wil hij wegbelijning op het traject van de A4 tussen Hoofddorp en Rijswijk zodanig aanpassen, dat geen wegversmallingen meer plaatsvinden op de hoofdrijbanen. En door opritten samen te voegen hoeft minder ingevoegd te worden.
Roelofarendsveen - Den Haag
Op dit traject bevinden de problemen zich bij de oprit Leiderdorp vanaf N446, de doorgaande rijbaan A4 die van twee naar twee rijstroken gaat en de parallelweg N11, waar bij de afslag geritst en bij de oprit geweven wordt.
Links de huidige situatie, rechts toont de aanpassingen.
Door alle rits- en weefpunten op de rijbanen te verwijderen, is één oprit naar de hoofdrijbanen van de A4 nodig en worden de twee linker rijbanen nergens meer onderbroken. Oprit N446 Leiderdorp en afslag Leiden vervallen, net als het weefpunt A4/N11 en het ritspunt op de rijbaan A4. Hiervoor is geen extra asfalt nodig.
Den Haag – Roelofarendsveen
Ter hoogte van Den Haag ontstaan op het Prins Clausplein ook veel files. Hier worden drie rijbanen samengevoegd naar twee en rijden veel automobilisten lang door op de linkerbaan van de parallelweg, waardoor ze op het laatst bij afslag N11 toch hard remmen. Door de ritsbaan op de doorgaande rijbanen te verwijderen en de twee linker rijbanen op de A4 niet meer te onderbreken, zou de filedruk moeten verminderen.
Links de huidige situatie, rechts toont de aanpassingen.
Leiden - Rijswijk
Ter hoogte van Den Haag bevindt het probleem zich ter hoogte van de splitsing naar de A12, stelt Van den Hoorn, waar drie rijbanen gesplitst worden en de rechterbaan een afrit naar de A12 wordt. Door de splitsing A4/A12te veranderen in een afslag en de afslag N14 te verlengen, moet ook hier de filedruk minder worden.
Links de huidige situatie, rechts toont de aanpassingen.
Rijswijk - Leiden
Ter hoogte van Den Haag bevinden zich op het Prins Clausplein veel ritspunten, weefvlakken en opritten. Door alle rits- en weefvakken te verwijderen, worden de twee linker rijbanen nergens meer onderbroken. De rechter rijbaan is dan voor langzaam verkeer, waardoor het snel verkeer niet onnodig afremt. Ook hier is geen extra asfalt nodig.
Links de huidige situatie, rechts toont de aanpassingen.
Kosten
Om dit alles te realiseren, wil Van der Hoorn 3000 kilogram aan wegenverf kopen, om 60 kilometer aan belijning te realiseren. Ook moeten 30 nieuwe voor- en beslissingswegwijzers komen. De 11.000 kilometer aan vangrail die nodig is, heeft de IT-consultant niet opgenomen in zijn plan.
Wegbeheerders
Van der Hoorn heeft tot 31 januari de tijd om het streefbedrag bijeen te krijgen. “Zodra dat in zicht raakt, ben ik van plan in gesprek te gaan met de provincie en Rijkswaterstaat om de aanpassingen ook uiterlijk in maart uitgevoerd te hebben”, laat hij weten.
Meedoen?
Indien het initiatief wilt ondersteunen, gaat u naar de projectpagina. Daar kunt u een donatie doen.