"Data is eigenlijk niet meer weg te denken"
“Tijdens de datadag willen we laten zien hoe je met data gedrag kunt sturen, hoe wij dat doen én waarom dat belangrijk is.” vertelt Matthijs van Orsouw van verkeersadviesbureau XTNT. “In ons dagelijks werk zijn we continue bezig met het sturen van (verkeers)gedrag, data is hier tegenwoordig eigenlijk niet meer uit weg te denken.”
XTNT is geen partij die zelf data realiseert, maar maakt er handig gebruik van en kijkt daarbij een stapje verder: Hoe zorg je ervoor dat deze data bruikbare informatie wordt voor reizigers en hoe krijg je die informatie dan bij de juiste reizigers? “Het gebruik van data begint al bij het in beeld brengen van de huidige situatie: met welke doelgroep en de verkeerssituatie hebben we eigenlijk te maken?”, aldus Kirsten van Merwijk (XTNT). “Vaak wordt naar gedragsverandering gekeken alsof het een soort trucje is, ‘dit deed je hier, dus op deze plek en situatie zal het ook wel werken’. Maar, gedragsverandering is maatwerk. Door data in te zetten kun je je toespitsen op een specifieke casus en de juiste doelgroep op de juiste plek en de juiste tijd bereiken. Neem bijvoorbeeld omleidingsborden langs de weg, die zijn voor sommige weggebruikers nuttig, maar je schiet ook met hagel: je bereikt ook een hoop mensen voor wie de boodschap geen meerwaarde heeft. De doelgroep die je wilt bereiken voelt zich door de vaak wat algemene boodschap minder aangesproken en heeft bovendien weinig tijd om de informatie te verwerken. Het werkt veel beter om gericht de juiste doelgroep aan te spreken: data biedt informatie over wie er precies hinder heeft van de wegwerkzaamheden, en wie je dus een alternatieve route wilt bieden. Tijdens de datadag laten we zien hoe we dit in de praktijk toepassen.”
XTNT doet mee aan de datadag om te laten zien hoe je data bruikbaar maakt. “De eindgebruiker bepaalt het succes van systemen en data. Je kunt nog zulke mooie systemen hebben, maar als de eindgebruiker er geen gebruik van maakt, heb je daar niks aan. We willen laten zien dat data kan helpen om de eindgebruiker beter te bereiken. Er liggen heel veel kansen, die worden alleen niet altijd gezien.”
Heb jij je al aangemeld voor de Datadag Mobiliteit, op 25 maart 2021?