De beste beleidskeuze maken in woud van ontwikkelingen

donderdag 4 september 2014
timer 5 min
Technologische ontwikkelingen tuimelen over elkaar heen: voertuigen op biodiesel, vloeibaar aardgas, waterstof, volledig of deels elektrisch, zelfrijdende voertuigen, dynamisch verkeermanagement… Maar welke technologische ontwikkelingen zijn het meest kansrijk en wenselijk, en welke rol kun je, wil je of moet je als gemeente spelen om de ontwikkelingen te stimuleren of het gebruik van dergelijke voertuigen te bevorderen? Dit en meer wordt besproken en bediscussieerd in de workshop van Jaco Devilee, beleidsonderzoeker mobiliteit bij de gemeente Den Haag, tijdens het Movinnio Congres Integrale Mobiliteit op 11 september. “Ik zoom specifiek in op schoner vervoer, waarbij ik stil sta bij de rol van de gemeente als het om integraal stimuleren van schoner vervoer en het bewerkstelligen van een gezondere en duurzamere stad gaat.”

De functionele vraag naar schoner vervoer neemt toe nu een steeds groter deel van de bevolking bewuster met mobiliteit omgaat. Maar velen aarzelen nog over de beste vorm. Een integrale aanpak is nodig, waarin niet alleen technologische oplossingen, maar ook gedragsverandering en ruimtelijke keuzes een rol spelen. In de workshop wordt besproken hoe een breed gedragen gemeentelijke visie op schoner vervoer tot stand kan komen, en welke afwegingen een rol spelen bij het bepalen van de precieze rol van een gemeente. “We willen daarbij niet de Haagse visie als blauwdruk neerzetten, maar vooral in gesprek gaan en leren van elkaar”, onderstreept Devilee. “Het gaat er vooral om dat overheden in de kern de mindswitch maken dat mobiliteit, en daarbinnen schoner vervoer, een integrale opgave is waarvoor een verkeerskundige benadering met van oudsher relatief dure infrastructurele maatregelen niet volstaat. Binnen de gemeente Den Haag proberen we beleid steeds integraler te ontwikkelen, waarbij de processen leidend zijn. Hierbij hoort ook een faciliterende rol van initiatieven van andere partijen.”  

 

Meld u nu aan ! Bijna 100 professionals gingen u al voor, dus wees er snel bij.

 

Statische visie volstaat niet

Devilee onderstreept echter dat de ontwikkelingen zo snel gaan dat een statische visie niet meer volstaat. “Mobiliteit heeft ook in Den Haag nog steeds een te grote negatieve invloed op de leefbaarheid en het milieu; we overschrijden nog steeds de norm. In de beleidsvisie hebben we dan ook geformuleerd dat de impact op een aantal fronten moet worden verminderd, ook voor de gezondheid van mensen. Hierop is een aantal maatregelen geformuleerd. Denk aan minder auto en volop inzetten op OV (inclusief goede reisinformatie) en fiets, verbeterde ketenmobiliteit, dynamisch verkeersmanagement, het concentreren van functies met ruimtelijke ordening, meer gebruik van de e-auto, schoon aanbesteden en vermindering van dieselmotoren in de stad. Wij vinden dat we hier als gemeente wel degelijk een rol in hebben; de markt alleen lost het niet op. Dus kiezen we voor een mix aan maatregelen die kosteneffectief is. Maar het is ook goed om als gemeente ruimte te bieden aan particuliere initiatieven. Vanwege de snelle ontwikkelingen moet de visie regelmatig geactualiseerd worden.”

 

Elektrische en waterstof laadinfra

In de praktijk betekent dit dat de gemeente Den Haag niet zelf technologisch onderzoek stimuleert naar waterstofvoertuigen, lng of het verbeteren van de e-auto: in deze vertrouwt men op de markt en de centrale overheid. Maar er wordt wél geïnvesteerd in laadinfra. Devilee: “Het is een bewuste keuze om hier wel gemeentelijk op in te zetten, maar met een toekomstgerichte blik. We moeten blijven nadenken over de maatregel. We hebben er nu bestaande parkeerplaatsen voor vrijgemaakt, maar dit kan niet al te veel ten koste gaan van de parkeercapaciteit. Daartegenover staat dat het autobezit nu nog structureel toeneemt, maar hoe ziet de toekomst eruit? Leggen we nu niet voorzieningen aan die straks leegstaan? In dit kader is het zaak de impact van zelfrijdende voertuigen te onderzoeken.” Wat betreft de opkomst van waterstof aangedreven voertuigen zal Den Haag in de nabije toekomst moeten bepalen welke rol ze zal spelen op het gebied van de laadinfrastructuur.

 

Wenselijk of niet?

Devilee: “Dat de technologische ontwikkelingen en functionele vraagstukken er zijn is evident, maar wij stellen ons bij alle mogelijke maatregelen af of we het als overheid wenselijk vinden. Vervolgens speelt de afweging of we inzetten op ketenmobiliteit, techniek, ruimtelijke ordening, gedragsverandering of van alles een beetje.” Tijdens de workshop vertelt de beleidsonderzoeker wat de gemeente Den Haag tot dusver heeft gedaan om tot een integrale mobiliteitsvisie te komen, maar Devilee wil vooral samen met de deelnemers over mogelijke maatregelen en de voor- en nadelen nadenken. “Wij vinden de inzet op laadpalen bijvoorbeeld kosteneffectief, maar misschien zien anderen dit juist als ouderwets en moeten we meer inzetten op de zelfrijdende auto. Dit is de interactie waar ik naar op zoek ben.”

 

Nadruk op het keuzeproces

Kortom: in de workshop wordt vooral samen met de deelnemers getracht antwoord te geven op de vraag wat de komende jaren de belangrijkste trends zijn en welke impact dit heeft op de huidige beleidsvisie. En welke nieuwe maatregelen horen hierbij? Zet je in op maximaal stimuleren of dempen? “Ik wil vooral veel aandacht besteden aan het keuzeproces”, licht Devilee toe. “De mogelijkheden zijn legio: gaan we ons gericht focussen of gaan we voor de brede benadering? En welke rol speelt de burger? Ik ga graag in gesprek!”


Klik hier voor het programma en alle actuele en achtergrondinformatie over het congres. En meld u vooral aan ! (€ 195,- p.p. of € 150,- p.p. als combinatiekorting als u uw collega('s) meeneemt.) Bijna 100 professionals gingen u al voor, dus wees er snel bij!

 

"Binnen de gemeente Den Haag proberen we beleid steeds integraler te ontwikkelen, waarbij de processen leidend zijn"