Bij de term “” is de associatie met “De Groene Golf” snel gemaakt. Het eerste verkeerslicht gaat op groen en vervolgens kan de weggebruiker, mits hij een vaste snelheid aanhoudt, een bepaald traject met beperkte hinder afleggen. Dit principe kan worden toegepast om de doorstroming op de vaarwegen te optimaliseren.
De Blauwe Golf
woensdag 29 februari 2012
2 min
Stap verder
De “Blauwe Golf” gaat een stap verder dan de “Groene Golf”. Het gaat niet alleen om het creëren van een ongehinderde doorvaart, maar het minimaliseren van de hinder. Dat is mogelijk door een optimale afstemming van objecten op een vaartraject waarbij ook de belangen van de ”droge” gebruikers gewaarborgd blijven.
Knelpunten op de vaarwegen
Op de vaarwegen is nog veel capaciteit beschikbaar. Knelpunten ontstaan bij sluizen en daar waar de modaliteiten spoor, weg en water elkaar kruisen; bij de bruggen. Met name het onderliggend vaarwegennet kruist veel objecten. Bruggen hebben een beperkte doorvaarthoogte, waardoor deze voor een grote doelgroep schepen moet worden geopend. Om een goede doorstroming van het landverkeer te waarborgen, is de bediening van bruggen vaak ingeperkt tot enkele openingen per uur of zelfs per dag. Ook worden vaak spitssluitingen toegepast. Lange wachttijden zijn het gevolg. Op het onderliggend vaarwegennet bestaan goede kansen om met relatief beperkte maatregelen significante wachttijdreducties te realiseren door vanuit het “blauwe golf gedachtengoed” het gehele traject te beschouwen en de bedrijfsvoering van objecten op elkaar af te stemmen.
Blauwe Golf Noord-Holland
De provincie Noord-Holland heeft de mogelijkheden van een “Blauwe Golf” voor het vaartraject tussen Het Noordzeekanaal en de Kagerplassen onderzocht. Op dit traject van circa twintig kilometer met een twintigtal objecten ondervindt vooral de recreatievaart relatief grote hinder. In een aanpak waarin is samengewerkt met alle betrokken droge en natte netwerkbeheerders en de belangenverenigingen (beroeps- en recreatievaart) is in eerste instantie de huidige situatie geanalyseerd. Vervolgens is met ondersteuning van een simulatiemodel gezocht naar mogelijke oplossingsrichtingen. Er is geconstateerd dat met relatief eenvoudige maatregelen al snel significante verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Door een kleine aanpassing van de bedientijden bleek het mogelijk de doorstroming te verbeteren en garanties af te geven over reistijden over het traject voor zowel het droog als wegverkeer.
Auteurs:
Bart Bosman Provincie Noord-Holland
Cor Beenhakker & Gerben Quirijns ARCADIS
Terug naar overzicht nieuws >>>