De E-busz als proef
In Rotterdam rijdt vervoersbedrijf RET bij wijze van proef met de elektrisch aangedreven E-busz. Uniek aan het project is de toepassing van een elektrische wielnaafmotor in de achterwielen en een GPS-systeem dat bepaalt waar emissieloos wordt gereden en waar overgeschakeld wordt op diesel brandstof.
De E-busz als proef
vrijdag 10 september 2010
3 min
Rotterdams initiatief
De pilot wordt mogelijk gemaakt door Stichting E-busz, een breed gedragen Rotterdams initiatief. Directeur van de stichting Hans van der Ven doet in Verkeer in Beeld Magazine het project uit de doeken.
Innovatieve OV-bussen
In 2008 kondigde toenmalig staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, mevrouw Huizinga-Heringa, aan tien miljoen euro beschikbaar te stellen voor de regeling Innovatieve OV-bussen. Mede met die subsidiegelden werden zeven pilots opgezet, waaronder het E-busz project van Stadsregio Rotterdam. Achter de E-busz zit een nauwe samenwerking van Hogeschool Rotterdam, vervoersbedrijf RET, het Rotterdam Climate Initiative van Stadsregio Rotterdam, Eneco, VDL Bus & Coach, de Rabobank en E-Traction. Hans van der Ven, projectleider bij E-Traction, zette Stichting E-busz op en overtuigde alle genoemde partners om de handen ineen te slaan.
Elektrische wielnaafmotor
Van der Ven: “De moderne elektrische wielnaafmotor, een uitvinding van Arjan Heinen, was inmiddels dermate ver ontwikkeld dat we het concept nu in de praktijk wilden toepassen. De Hogeschool Rotterdam leverde studenten voor de monitoring en de uitwerking van specifieke technische aspecten. Toen was het een kwestie van het vinden van een welwillende partij op ieder desbetreffend vakgebied.” Behalve actieve inzet, leverden alle bovengenoemde partijen, uitgezonderd uiteraard de Hogeschool, tevens een financiële bijdrage.
De toekomst
Eind april van dit jaar verscheen in het gerespecteerde Britse blad The Economist een artikel waarin de wielnaafmotor als de toekomst van het elektrisch rijden werd beschreven. Wat de journalist niet wist was dat E-Traction deze toekomstmuziek al had gerealiseerd, wereldwijd patent had aangevraagd en een pilot was begonnen. Van der Ven: “Voor het project in Rotterdam is de wielnaafmotor toegepast in de nieuwste Citea bus van de Nederlandse busfabrikant VDL Bus & Coach. Deze bus rijdt vanaf het najaar op lijn 44, met een actieradius van 4 uur. 's Nachts, in de stalling van de RET, wordt het batterijenpakket met groene stroom opgeladen. Daarnaast bespaart de E-buzs energie met regeneratief remmen. Dit houdt in dat 70% van alle wrijvingsenergie die ontstaat tijdens het remmen wordt teruggevoerd naar de motor.”
E-busz in Zuid-Korea
De proef duurt nog tot april 2012. En daarna? Van der Ven antwoordt terughoudend doch zeker. “Dan is het een kwestie van industrieel opschalen. Het is geen gegeven, maar onze wens is dat we dan met dezelfde partners en specifiek met bussenbouwer VDL een bus gaan produceren die speciaal ontworpen is voor de toepassing van de wielnaafmotor.” Dat het huidige model al een groot succes is, blijkt uit de internationale belangstelling uit Azië. Binnenkort rijden vijf, door E-Traction omgebouwde bussen bij wijze van pilot door de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul. En de ambities rijken niet alleen verder maar ook breder. “Wij hebben er specifiek voor gekozen deze uitvinding te testen in een OV-bus”, vertelt Van der Ven. “Als dit slaagt, dan kan het in vrijwel ieder ander voertuig.” Samen met NedCar heeft het ingenieursbedrijf weer een nieuwe stichting opgezet, E-carin. Op de tekentafel liggen ontwerpen van wielnaafmotoren in personenauto's. Van der Ven is ervan overtuigd: “De wereld staat aan de vooravond van een compleet nieuwe generatie elektrisch rijden.”
Meer lezen over de wielnaafmotor en de E-busz? Het volledige artikel leest u in Verkeer in Beeld Magazine, editie vier van 2010.
Terug naar overzicht nieuws >>>