De parkeerplaats: ook in te richten als strand

maandag 14 augustus 2017
timer 2 min
Cocktailtje drinken onder de palmbomen aan de Prinsengracht in Amsterdam? Het kon vrijdag 11 augustus op een parkeerplaats aldaar. Met dit pop-up strand wilde de organisatie Milieudefensie een statement maken tegen de ruimte die auto's in de stad innemen. "Zulke acties willen we vaker houden", aldus campagneleider Anne Knol.

Het stadsstrand bevond zich op een aanhangwagen. “Wij hebben die parkeerplaats voor een dag afgehuurd, zo staat er toch een voertuig geparkeerd”, aldus campagneleider Anne Knol. “Met deze actie laten we zien dat parkeerruimte voor auto’s op een andere, veel leukere manier kan worden gebruikt dan voor stilstaand blik”.


“Mensen zien het als vanzelfsprekendheid dat overal auto’s geparkeerd staan, die vaak niet gebruikt worden. Wij hopen dat mensen hierdoor op een leuke manier bewust te maken”, zegt Knol. De milieuorganisatie vindt dat de openbare ruimte anders ingericht moet worden, met voorzieningen voor fietsers, wandelaars of voor elektrisch vervoer.

Voer zelf ook actie

Het pop-up strand was slechts één dag te bewonderen, maar in de toekomst wil Milieudefensie vaker dit soort acties organiseren. In Amsterdam, maar ook daarbuiten. “Rotterdam is ook stad met hoge autodichtheid en daar hebben wij ook mensen. Dus wellicht is die stad binnenkort aan de beurt”. Verder roept Knol mensen op om ook zelf dit soort ‘acties’ te voeren. “Als mensen een parkeerplaats willen huren, daar een stoel neerzetten en lekker een boekje gaan lezen, dan houd ik ze niet tegen.”

 

Onderzoek

Milieudefensie publiceerde eerder in augustus een onderzoek, waaruit bleek dat de auto als vervoersmiddel dominant aanwezig is in het Nederlandse straatbeeld. Het onderzoek heeft betrekking op 20 Nederlandse steden. In Amsterdam is 48 procent van de openbare ruimte het domein van de auto, ten opzichte van 11 procent voor de fiets. 10 procent van de ruimte gaat in Amsterdam op aan geparkeerde auto’s, gelijk aan 346 hectare. 


Lees ook: In fietsland Nederland domineert de auto het straatbeeld

Het pop-up strand moest mensen bewust maken van de hoge concentratie parkeerplekken die er in de binnenstad is