Debatuurtje Randstad
Door Maurits van den Toorn
Aanleiding was, behalve de naderende verkiezingen, het document waar de vier bedrijven plus Qbuzz afgelopen zomer mee kwamen: een pleidooi voor duurzaam en flexibel openbaar vervoer, waarmee de reiziger in de Randstad binnen een uur zijn bestemming kan bereiken. Om dat mogelijk te maken zijn jaarlijks investeringen van minstens een miljard euro extra nodig. Daar was nauwelijks debat over. Dat er veel moet gebeuren om de Randstad de komende decennia bereikbaar te houden was en is voor iedereen duidelijk.
Dit werd er besproken
Meerdere deelnemers aan het debat pleitten ervoor om niet langer alleen naar mobiliteit te kijken, maar te komen tot één bereikbaarheidsfonds en liefst ook tot één minister die over bereikbaarheid, planologie en ruimtelijke ordening gaat. Wat ook helpt is een centralere aansturing van het openbaar vervoer, zoals dat in London en het Duitse Ruhrgebied ook gaat.
"We moeten in de Randstad onmiddellijk light rail aanleggen, anders hebben we binnen een paar jaar infarcten op de weg én op de rail", waarschuwde NS-directeur Roger van Boxtel. De vraag is ondertussen hoe de mobiliteit er over vijftien tot twintig jaar uitziet, met alle vormen van smart mobility die boven de markt hangen. GVB-directeur Van Huffelen denkt daarom dat de OV-bedrijven moeten innoveren: "Waarom zouden we als GVB geen driverless cars gaan exploiteren? Dat is tenslotte ook een vorm van mobiliteit."
Het gehele artikel is te lezen op de website OV-Magazine (+).