Deel 2 van 'Bedankt dat je langzamer rijdt!'
De straat wordt opnieuw aangekleed met campagnemateriaal, zoals grondschilderingen, lantaarnpaalborden, spandoeken en vlaggen. Dit materiaal moet weggebruikers herinneren aan de geldende snelheidslimiet van 30 km/uur op de Molendijk.
Voor de start van de eerste campagne werd deze limiet dagelijks door ruim driekwart van de bestuurders overschreden. Ruim de helft reed meer dan 10 km/uur harder dan de toegestane snelheid.
Resultaten eerste campagne
Voor de start van de eerste campagne en kort erna zijn snelheidsmetingen uitgevoerd op de Molendijk. De resultaten van deze metingen laten zien dat het totaal aantal snelheidsovertredingen afneemt, evenals de gemiddelde snelheid. Er is een verschuiving zichtbaar van grote overtredingen naar kleinere. De echte hardrijders zijn verdwenen, wat goed is voor de verkeersveiligheid op de Molendijk. De gemiddelde snelheid neemt af met 7,9 km/uur en het aantal overtredingen groter dan 10 km/uur neemt zelfs af met 30,9 procent ten opzichte van de meting voorafgaand aan de campagne.
De doelstelling van deze snelheidscampagne is dat de gemiddelde snelheid met 5 km/uur daalt en het aantal snelheidsovertredingen met meer dan 10 km/u boven de limiet met 10 procent daalt ten opzichte van de nulmeting. Dan is er sprake van een merkbaar effect op de verkeersveiligheid van alle weggebruikers. Op de korte termijn is deze doelstelling gehaald, maar of deze doelstellingen ook op langere termijn zichtbaar is, moeten de nog geplande snelheidsmetingen uitwijzen.
Achtergrond aanpak
Vooral binnen de bebouwde kom en op 60-km-wegen buiten de kom zijn de risico's van te hard rijden groot. Daar mengen kwetsbare verkeersdeelnemers met het gemotoriseerde verkeer. Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) startte in 2014 een pilot met een brede projectgroep om te komen tot een effectieve aanpak voor te hoge rijsnelheden op deze wegen. Het project combineert succesfactoren uit projecten uit binnen- en buitenland en ontwikkelt deze door.
Essentieel in de aanpak is de combinatie van burgerparticipatie, gedragsbeïnvloeding, mogelijke infrastructurele ingrepen en handhaving. Op vijf locaties wordt er ervaring opgedaan met deze brede aanpak van snelheidsoverschrijdingen door het toepassen van twee campagneperiodes per straat. De eerste resultaten zijn positief.