Deelfietsdiensten vs. gemeente Amsterdam: strijd om de openbare ruimte

woensdag 2 augustus 2017
timer 2 min
In Amsterdam wemelt het de laatste tijd van de deelfietsen. De straten barsten nu zo uit hun voegen, dat de gemeente heeft aangekondigd deze commerciële rijwielen in oktober uit de openbare ruimte te verwijderen. Een gemeentewoordvoerder geeft aan dat de deelfietsdiensten en de gemeente binnenkort om tafel gaan, om te bespreken hoe het verder gaat

De gemeente Amsterdam ziet namelijk wel potentie in de deelfiets, “want het is handig dat je overal gewoon een fiets kunt pakken”, aldus de woordvoerder. De verschillende deelfietsdiensten, FlickBike, Donkey Republic en oBikes, zijn welwillend om met de gemeente om tafel te gaan, geeft hij aan, omdat Amsterdam voor hen een interessante markt is.

Discussie

Het wordt een interessante discussie, stelt Bas Schilder, projectleider bij het Amsterdamse onderzoeksbureau Trajan: hoe mag de openbare ruimte gebruikt en ingericht worden? “Dat die deelfietsen overal op straat maar worden gedumpt geeft extra druk op de beperkt beschikbare openbare ruimte.” Eind augustus verschijnt een opiniestuk van Schilder in vakblad Verkeerskunde.


De gemeente is van mening dat de fietsen in principe in de openbare ruimte gestald mogen worden, maar dat de openbare ruimte geen uitgifteplek is. En daarvoor gebruiken de deelfietsbedrijven het momenteel wel. “Elke fiets is een reclame-uiting van het bedrijf”, licht Schilder toe.

Dropzones

Veel aanbieders van deelfietsen hadden geen afspraken gemaakt met de gemeente, behalve Hello-Bike. Dit bedrijf had een aanbesteding gedaan en daarna werden zogenaamde dropzones aangesteld. De gemeentewoordvoerder geeft aan met elke deelfietsdienst zo’n soort afspraak te willen maken, om bepaalde zones aan te stellen.

Positief imago

Aan de andere kant moet goed nagedacht worden hoe de deelfiets een positief imago kan krijgen. “Hoe reageren omwonenden?”, besluit onderzoeker Schilder van Trajan. “Iedereen in Nederland heeft al een fiets. Als jouw plekje in het fietsenrek dan wordt ingenomen door zo’n deelfiets, kan je wachten tot er klachten komen. Dat is een uitdaging voor de aanbieders.”

Een wildgroei aan (deel)fietsen geeft een extra druk op de openbare ruimte