Definitief ontwerp megafietsenstalling
De redactie sprak met Anco Schut, voormalig hoofd van de afdeling Stedebouw van de gemeente Utrecht, projectmanager Rutger Siderius en Stijn Rademakers van Ector Hoogstad Archicten die tekende voor het ontwerp van de megastalling. Het artikel kunt u lezen in magazine PARKEER24 – nummer 5 (november 2014).
Het definitieve ontwerp komt er als volgt uit te zien:
De stalling is zo groot dat om de doorlooptijden acceptabel te houden stallers zoveel mogelijk fietsend naar hun parkeerplaats moeten kunnen komen. De fietsroute voor stallers hebben we gecombineerd met die voor doorgaand fietsverkeer om de beperkte breedte efficiënt te kunnen gebruiken. Het doorgaande fietspad is ruim opgezet. Op een aantal plekken is er zicht op het einde van de stalling. De stallingpaden staan haaks op het fietspad zodat doorgaande fietsers geen last hebben van stallers. Naast het pad is bovendien een zone gereserveerd voor op- en afstappen. Met elektronische signalering wordt aangegeven waar plekken vrij zijn.
Op een aantal plekken zijn grote vensters ontworpen in de buitenwand van de stalling. Zo kunnen gebruikers af en toe zien waar ze zich bevinden ten opzichte van hun omgeving. Bij een van de trappenhuizen kun je bijvoorbeeld naar de trambaan kijken die langs het parkeergebouw loopt. Tussen de verdiepingen fietsen stallers op hellingbanen. Ook hier geldt eenrichtingsverkeer, ook voor de veiligheid. De hellingbanen staan in open verbinding met de rest van de stalling. Kleurvlakken op de betonwanden geven mede de rijrichting aan. Achter houten langswanden is akoestisch materiaal toegevoegd om galm te verminderen.
Ter plaatse van de trappenhuizen lopen vides door van de pleinvloer naar de kelder. Rondom de trap in de pleinvloer valt daglicht door een glazen kap naar binnen. Daglicht draagt bij aan het comfort van de gebruikers. Vanzelfsprekend is ook veel kunstlicht aanwezig. Bij de entrees op maaiveld wordt het fietsverkeer gesplitst. Over de centrale voetgangersas kijk je direct naar het andere eind van de stalling. Door verhoogde stoepranden en heldere kleurstelling van de vloeren wordt het fietsverkeer op een vanzelfsprekende manier de juiste kant opgestuurd.
In de stalling worden robuuste materialen toegepast zoals beton, staal en verduurzaamd hout. Kleuraccenten helpen bij de oriëntatie en dragen bij aan de sfeer.
20 november: Nationaal Fietscongres
Op het Nationaal FIetscongres spreekt Anco Schut over deze mega-stallingen met name ook over de psychologie van de fietser: een ontwerp moet logisch zijn.
Nog niet aangemeld? Klik hier voor meer informatie, er zijn enkele plaatsen vrij.