Den Haag zet in op meer stallingen en sterroutes

maandag 6 mei 2013
timer 2 min
Den Haag bouwt in 2013 en 2014 duizenden extra plekken om de fiets te stallen bij treinstations en tramhaltes. Ook komen er minimaal tien nieuwe buurtstallingen en 120 fietstrommels. Verder werkt de gemeente Den Haag de komende twee jaar aan vier sterroutes van de buitenranden van de stad naar het centrum.  

Den Haag zet in op meer stallingen en sterroutes

Uitvoeringsprogramma Fiets

Dat staat in het Uitvoeringsprogramma Fiets 2013 en 2014 van de stad. In 2012 is gezocht naar kansrijke locaties voor nieuwe fietsenstallingen in de binnenstad, met name bij de Grote Marktstraat. Dit leverde vier locaties op: het parkeerterrein achter de Bijenkorf, de fietsenstalling onder het stadhuis, uitbreiding van de Biesieklettes Voldersgracht en Grote Halstraat. De plannen voor deze vier locaties worden in 2013 en 2014 uitgewerkt. Bij station Den Haag Centraal komen de komende twee jaar 3.000 nieuwe fietsplekken. Daarmee komt de teller in 2014 op 8.400 fietsplekken bij het Centraal Station. In de jaren daarna groeit dit aantal nog naar 11.400. Ook bij station Den Haag Hollands Spoor worden de komende jaren extra plekken gerealiseerd: in de periode tot aan 2020 komen er 2.300 plekken bij.

Woonwijken


In woonwijken is evenees behoefte aan overdekte en afgesloten stallingsplekken. In acht wijken komen daarom 120 fietstrommels. In een fietstrommel kunnen vier fietsen droog en veilig staan. Medio 2013 worden de eerste trommels in de Vruchtenbuurt geplaatst. Buurtstallingen bieden ook goede stallingsplekken in woonwijken. De gemeente Den Haag steunt daarom initiatieven voor buurtstallingen, door subsidie beschikbaar te stellen. In totaal is er € 500.000 subsidie beschikbaar. Inmiddels zijn er 17 buurtstallingen die gebruik hebben gemaakt van de subsidieregeling. De regeling loopt tot 1 juli 2013.

Tien nieuwe buurtstallingen


Tot nu toe zijn er 1.000 stallingsplekken bij gekomen en is de verwachting dat er eind 2014 nog eens tien nieuwe buurtstallingen zijn. De afgelopen jaren is vooral gewerkt aan het opheffen van ontbrekende schakels in het fietsnetwerk. De komende jaren staan in het teken van goede, directe en veilige routes van de buitenranden van de stad naar het centrum: de sterroutes. In 2013 en 2014 wordt gewerkt aan sterroutes vanuit Scheveningen-Haven, vanuit Leidschenveen, vanuit Wateringse Veld en vanuit Rijswijk. De sterroutes sluiten aan op het regionale fietsnetwerk. Daardoor wordt het ook aantrekkelijker om vanuit omliggende gemeenten van en naar Den Haag te fietsen.

Bron: Fietsberaad