Deze vliegende auto is van Nederlandse makelij

maandag 26 februari 2018
timer 3 min
Wat tien jaar geleden als futuristisch idee begon, wordt bijna bewaarheid. Het bedrijf PAL-V uit Raamsdonkveer presenteert tijdens de beurs 'Salon de l'Auto', van 6 tot en met 18 maart in Genève, de eerste vliegende auto. En daarmee laat het techreuzen als Uber, Tesla en Amazon achter zich. “Wij zijn de eerste die gecertificeerde technologie heeft”, stelt marketingdirecteur Marco van den Bosch vast.

PAL-V staat voor personal airland vehicle en van de PAL-V Liberty, zoals deze vliegende auto heet, zijn tot 2021 alle exemplaren al verkocht. “Er is vanuit de hele wereld belangstelling”, vertelt Van den Bosch. “We zijn ook in gesprek met overheden, het leger en de politie. De combinatie van rijden en vliegen biedt veel mogelijkheden.”

Nieuwe mobiliteitsvorm

Tien jaar geleden ontstond bij Robert Dingemans, voormalig innovatiedirecteur bij Philips, het idee om een vliegende vorm van deur-tot-deurmobiliteit te ontwikkelen. Marketingdirecteur Van den Bosch legt uit: “Als je wilt vliegen, moet je eerst naar een vliegveld toe en daar de auto parkeren. En vanaf het vliegveld van aankomst moet je weer verder reizen. Er komt drie vehikels bij zo'n reis kijken. Dat is omslachtig en moet efficiënter kunnen.”


Bovendien biedt het voertuig ook uitkomst voor verkeerskundige problemen, zoals het dichtslibbende wegennet. “In Londen of Moskou staat men alleen al twee uur vast op de ringweg. Met de vliegende auto kan je meteen de lucht in. Ook dat is veel efficiënter”, aldus de marketingdirecteur.

Alternatieve helikopter

Voor bijvoorbeeld leger-, politie- en ambulancediensten biedt de vliegende auto bovendien een goed alternatief voor een helikopter. “Ons voertuig kost een paar ton, maar een helikopter kost al gauw een miljoen. Dus dan is dit een relatief goedkope oplossing.”


Voor het opstijgen heeft de PAL-V een startbaan zo’n 180 meter nodig: voor het landen slechts 30 meter. Ook dat is een groot verschil met de helikopter. “Als de ambulancedienst snel naar Texel moet vliegen, is dit veel sneller. Je hebt bovendien geen speciale landingsbaan nodig: een grasveld van tweehonderd bij dertig honderd meter voldoet.”

Normen, wetten, regelgeving

Uit een haalbaarheidsstudie uit 2007 bleek dat uitdagingen, zoals certificering en wet- en regelgeving, geen belemmering voor de vliegende auto hoeven te vormen. Het voertuig is ontwikkeld binnen de wegnormering van de Rijksdienst voor Wegverkeer. Ook is PAL-V bezig met het hoogste EASA-veiligheidscertificaat (Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart). De bestuurder van het voertuig moet over een vliegbrevet én een rijbewijs beschikken.


Wet- en regelgeving is de afgelopen tien jaar weinig veranderd, zegt Van den Bosch. Maar er ontstaan wel steeds meer nieuwe mobiliteitsvormen. “De overheid faciliteert nu ook in bijvoorbeeld hyperloop- en dronetechnologie. Daarvoor zullen ook nieuwe regels ontwikkeld worden. Maar voordat die vervoersvormen in productie genomen worden, zijn we wel tien jaar verder.”

Fossiele brandstoffen

Het voertuig beschikt over een tank van 100 liter, waarmee 1300 kilometer gereden en 500 kilometer gevlogen kan worden. De PAL-V Liberty rijdt en vliegt met maximaal 180 kilometer per uur op benzine, tanken kan aan de reguliere benzinepomp.


Op een elektrische variant is het nog even wachten: er bestaan nog geen luchtvaartgecertificeerde elektrische motoren. Van den Bosch: “Wij zijn klaar voor die stap, maar de juiste technologie moet nog ontwikkeld worden. Een batterij waar je ver genoeg mee kunt vliegen is er nog niet. Dus vanwege de range, vliegen we nog steeds op fossiele brandstoffen.”

De PAL-V is een oplossing voor het dichtslibbende wegennet.