DHL opent sorteercentrum volgens de hoogste duurzaamheidseis
Op 18 oktober is het vierde nationale sorteercentrum van DHL Parcel geopend, op het duurzame bedrijventerrein DistriPark Dordrecht. In achttien maanden is het sorteercentrum gerealiseerd, volgens de hoogste officiële duurzaamheidsstandaard.
"Door te investeren in capaciteit en kwaliteit zien we een groeiend marktaandeel. Daarmee zetten we in toenemende mate de toon op de Nederlandse markt, ook als het gaat om duurzaamheid en goede arbeidsrelaties." aldus Wouter van Benten, CEO van DHL Parcel Benelux.
De groei van het bedrijf is te danken aan een investeringsprogramma dat tot en met 2023 een bedrag van 600 miljoen euro heeft gekost. De investeringen zijn gegaan naar (uiteraard) de sorteer- en bezorgcapaciteit, maar ook naar verduurzaming in gebouwen en het overstappen naar elektrische bezorg vervoersmiddelen en ontwikkeling van apps voor de ontvanger.
Deze ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat de organisatie met een samenwerking tussen nationale, regionale en lokale hubs maar ook plaatselijke servicepunten duurzamer kan inspelen op de verschillende capaciteitsbehoeftes van bijvoorbeeld webshops maar ook aan hun ontvangers.
Het sorteercentrum in Dordrecht is zo groot als 10 voetbalvelden is gerealiseerd volgens de hoogste duurzaamheidseis van BREEAM: 5 sterren. Dit, dankzij de gebruikte materialen. Het dak is gemaakt van duurzaam hout. Dat duurzame dak is belegd met zonnepanelen, overdag verzorgen de panelen het energieverbuik. De overige ingekochte stroom is groen. Gasaansluitingen zijn er niet, de daken van bijgebouwen zijn begroeid en op de parkeerplaats wordt het groen niet weggehaald. Tussen de betonnen tegels groeit het groen door. Deze groenvoorzieningen zijn ontwikkeld met oog op het aantrekken van insecten en kleine dieren zoals egels en vleermuizen. Binnen is er alleen natuurlijk licht.
De komende drie jaar vindt er nieuwbouw plaats van 27 CityHubs. Deze worden allemaal klimaatneutraal gebouwd volgens de BREAAM duurzaamheidsstandaard. De verduurzaaming van het vervoer- en sorteerproces van online bestellingen gaat ook door, daarbij speelt de aflevering bij de consument een belangrijke rol. Met 2000 elektrische bezorgauto's en loopt DHL voorop in de overstap op elektrisch vervoer. Volgend jaar komen daar nog 500 bestelauto's bij. De voertuigen die nog niet elektrisch kunnen gaan over op HVO-100 diesel. Dit is een alternatief met 90% minder CO2 uitstoot.
DHL wil in 2023 fossielvrij zijn. De verduurzaming van de afleveropties worden versterkt in combinatie met de digitalisering van interventies die ontvangers hebben. De nauwkeurige bezorgvensters zorgen voor aflevering op afgesproken tijd en plek of een servicepunt.