De nieuwe Kruisplein parkeergarage in Rotterdam - met zijn vijf verdiepingen, acht parkeerlagen en met twintig meter de diepste van Nederland - heeft de primeur van een innovatieve methode om met geluid de kwaliteit van betonnen diepwanden te controleren.
Diepwanden controleren met geluid
donderdag 16 juni 2011
2 min
{igallery 128}
Diepwanden controleren met geluid
De nieuwe Kruisplein parkeergarage in Rotterdam - met zijn vijf verdiepingen, acht parkeerlagen en met twintig meter de diepste van Nederland - heeft de primeur van een innovatieve methode om met geluid de kwaliteit van betonnen diepwanden te controleren.
Kwaliteitscontrole
Een potentieel probleem bij het maken van diepwanden is de kwaliteitscontrole tijdens de uitvoering. Zo kwam deze bouwwijze eerder negatief in het nieuws bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Om vergelijkbare problemen te voorkomen hebben ingenieurs van Gemeentewerken Rotterdam ( IGWR) een nieuwe meettechniek toegepast. Met behulp van 50kHz-geluidgolven kunnen zwakke plekken in de wanden tijdens de uitvoering worden opgespoord. Deze methode is bij de Kruispleingarage getest. Het ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam testte de diepwanden samen met aannemer Besix. De methode wordt door dit bouwbedrijf nu eveneens toegepast bij de aanleg van de spoortunnel in Delft.
Akoestische metingen
De akoestische metingen vonden plaats door zenders en ontvangers langzaam omhoog te trekken door een buis die aan de wapeningskorf was bevestigd. Zo kon de diepwand over de volle hoogte van 41 meter worden gescand. IGWR onderzocht ook andere meetmethoden, onder andere met temperatuur en elektrische weerstand. Het gebruik van geluidsgolven bleek niet alleen een zeer effectieve maar ook een relatief goedkope methode te zijn.
Ontwerp
De Kruispleingarage is een ontwerp van het ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam. Voor het maken van de bouwkuip is 370 m (omtrek) diepwand gemaakt. De betonnen, in het werk gestorte, wanden zijn 1,2 m dik en 41 m 'diep'. De oplevering is naar verwachting medio 2014. Dan biedt de garage plaats aan 760 auto's en kan de bezoeker gebruik maken van een ondergrondse straat tussen de Weenatunnel, die zowel op de nieuwe garage als op de bestaande Schouwburgpleingarage aansluit.
Terug naar overzicht producten >>>