Top Instituut Dinalog geeft logistiek sector impuls
De logistieke sector is in Nederland lange tijd niet serieus genomen als innovatiegebied. \"Een gemiste kans\", zegt prof.dr. Lorike Hagdorn van TNO. Begin dit jaar startte dan ook het Nederlands Topinstituut voor Logistiek Dinalog.
Dinalog geeft Nederlandse logistiek forse impuls
maandag 8 februari 2010
3 min
In 2020 moet Nederland Europees marktleider zijn voor regie op de transnationale keten van goederenvervoer binnen Europa.
Logistieke regie
TNO was betrokken bij het in kaart brengen van de kansen voor de logistieke sector en de bijdrage die Dinalog daaraan kan leveren. De analyse resulteerde in de ambitie om van Nederland de Europese marktleider te maken voor regie op de transnationale keten van goederenvervoer van en naar het Europese achterland. \"Met name de logistieke regie-activiteiten zijn interessant, omdat de marges en de toegevoegde waarde daar hoog zijn\", stelt Lorike Hagdorn vast. \"We denken dat het aandeel van de supply chain control en de daaraan gerelateerde logistieke bedrijvigheid in de Nederlandse economie in tien jaar tijd van drie naar tien miljard euro kan groeien.\"
Drie onderzoekslijnen
Om dit doel te bereiken kent Dinalog drie onderzoekslijnen. Hagdorn: \"De eerste is service-logistiek. Aan de hand van het 'cradle to cradle'-principe onderzoekt Dinalog wat bedrijven kunnen doen om de economische levenscyclus van een product te verlengen. Denk bijvoorbeeld aan een kopieerapparaat: een bedrijf koopt geen kopieerapparaat meer, maar de hele kopieerservice. De leverancier levert het apparaat en het papier, vervangt de inkt en verhelpt storingen, maar de klant betaalt per printje.\" Het tweede speerpunt ligt op het terrein van de cross chain control centers. Hagdorn: \"Producten moeten steeds sneller en in steeds kleinere hoeveelheden worden aangeleverd. Dat trekt een wissel op de efficiency en is complex uit oogpunt van milieuvriendelijkheid en bereikbaarheid. De oplossing ligt in het slim combineren van logistieke stromen voor meerdere partijen. Maar hoe regel je dat? Wat vraagt dat van je business model, de planning en de juridische structuur? Interessante onderzoeksvragen.\"
Regierol van knooppunten
Het derde speerpunt betreft de regierol van knooppunten als Schiphol en de haven van Rotterdam bij het optimaliseren van logistieke ketens. \"Daarbij gaat het niet alleen om het goed benutten van de infrastructuur, maar ook om het efficiënt en betrouwbaar afhandelen van de bijbehorende financiële zaken, de verzekeringsactiviteiten, de douane-activiteiten en de informatievoorziening\", zegt Hagdorn. \"Nederland is daar goed in, maar het kan nog beter. Bovendien kan Nederland deze dienstverlening uitbreiden tot goederenstromen die niet via Nederland verlopen. Daar ligt een grote markt.\"
Brede expertise
Dinalog, gevestigd in Breda, wordt gefinancierd door de ministeries van EZ en V&W. Ook verschillende universiteiten, TNO, branche-organisaties en bedrijven zijn betrokken. TNO betrekt het MKB, voert onderzoek uit en ontwikkelt demonstratieprojecten. Lorike Hagdorn is inmiddels druk bezig met het inventariseren en samenbrengen van alle relevante expertise binnen TNO om de eerste projecten in te dienen.