Dit wordt de nieuwe entree van Amsterdam

woensdag 11 januari 2017
timer 3 min
Om Amsterdam ook in de toekomst aantrekkelijk en bereikbaar te houden, gooit de gemeente de toegangspoort tot Amsterdam de komende jaren op de schop. Onder de treffende projectnaam 'De Entree' wordt een deel van de centrumkant van Amsterdam Centraal 'toekomstproof' gemaakt. Het project start in 2018 en duurt zo'n vijf jaar.

In de omgeving van Amsterdam CS is het overbevolkt met auto’s, openbaar vervoer, fietsers, voetgangers. In de vernieuwde stationsomgeving wordt auto- en busvervoer verplaatst naar de gerenoveerde IJ-zijde van het station. Aan de centrumzijde komt meer ruimte voor voetgangers, fietsers, water en groen.

 

Door de verschillende verkeersstromen te ontvlechten, verbetert de doorstroming en kunnen voetgangers en fietsers straks van het IJ naar het centrum en terug, zonder snelverkeer te hoeven kruisen. “Om de stad aantrekkelijk en bereikbaar te houden, wil de gemeente in de binnenstad zo veel mogelijk ruimte geven aan voetgangers, fietsers en het OV”, vertelt Ilonka Ruiter, woordvoerder voor project De Entree.

Geplande projectonderdelen

Tussen Damrak en Martelaarsgracht wordt de Prins Hendrikkade autovrij gemaakt. “Doorgaand autoverkeer is in de toekomst ook echt doorgaand en staat niet meer stil voor overstekende voetgangers, fietsers of een tram”, meent Ruiter. Autoverkeer van oost naar west of andersom rijdt via de Michiel de Ruijtertunnel, aan de IJ-zijde van het station. 

 

Om de binnenstad toegankelijk te houden voor leveranciers wordt de Westertoegang verdiept. Dat is de weg onder de treinsporen ten westen van het Stationseiland. Ter hoogte van het Victoria Hotel wordt de Prins Hendrikkade afgegraven. Zo komt er voor het station meer water. In het water komen nieuwe aanlegsteigers en in de kade komt ruimte voor voorzieningen voor de rederijen. Onder het water (ingang Prins Hendrikplantsoen) komt een grote fietsenstalling, met ruimte voor 7000 fietsen.

Monumentale omgeving

“Met het project verhogen we de kwaliteit van de openbare ruimte. Het is natuurlijk zonde om in deze monumentale omgeving de hoogte in te bouwen, dus daarom hebben we voor de fietsenstalling gekeken hoe we de ruimte multifunctioneel kunnen gebruiken. Dat leidde tot de keuze de fietsenstalling onder water aan te leggen”, geeft de projectwoordvoerder aan. Het stationsplein wordt volledig gerenoveerd met natuursteen, er komt een heel nieuw tramspoor met twee nieuwe tramemplacementen en de brug tussen het station en het Damrak wordt verbreed. De Entree sluit aan op een ander Amsterdams project: de Rode Loper, waarin de historische binnenstad van Damrak tot en met de Ferdinand Bolstraat wordt gerenoveerd.

Betrokkenheid

“De uitvoering wordt een flinke operatie”, vertelt Ruiter. Iedereen gaat volgens haar de komende jaren wat merken van de verbouwingen: ondernemers, omwonenden, reizigers en bezoekers. “We gaan het zó uitvoeren, dat de normale bedrijvigheid door kan blijven gaan. Maar dat valt nog niet mee en vraagt om slimme planningen en keuzes, want de ruimte is beperkt en per dag passeren zo’n 250.000 mensen het gebied. Daarom komt er één opdrachtnemer, die alle verschillende onderdelen aanstuurt. “Zo kunnen we de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk op elkaar afstemmen en willen we de overlast beperken, voor omwonenden, reizigers, ondernemers en bezoekers.”

De nieuwe aanblik van het stationseiland in Amsterdam maakt onderdeel uit van 'De Entree'.