Drijvende parkeerfaciliteit oplossing voor tijdelijk parkeerprobleem
Het idee is ontstaan in Delft naar aanleiding van de verbouwing van het stationsgebied. “De verbouwing zorgde voor de nodige parkeerproblemen in de stad”, vertelt Schuiling. “Het spoorviaduct werd gesloopt en daarmee vervielen ook de parkeerplaatsen eronder. De nieuwe parkeergarage moest op diezelfde plek komen maar was niet meteen gereed. Wij hebben nagedacht over een tijdelijke oplossing. Dat is uiteindelijk een drijvende tijdelijke parkeerfaciliteit geworden. Iets dat drijft is inherent mobiel al moet je wel zorgen dat hij past op en door de Nederlandse waterinfrastructuur. Als scheepsbouwers, wat we van huize uit zijn, lijkt het ons beter om dit ten volle te benutten, zodat de MoPaSpac maximaal bereik heeft en daarmee over meerdere projecten kan worden afgeschreven.”
Veel Nederlandse steden zijn goed te bereiken via het water
Makkelijk te verplaatsen
De drijvende parkeergarage biedt ruimte aan 132 auto’s en is opgebouwd uit twee delen. “De splitsing is noodzakelijk om de parkeergarage door sluizen en bruggen te krijgen”, aldus Schuiling. Door de beperkte breedte van zeven meter, met een diepte van anderhalve meter is de parkeervoorziening van een formaat van een klein binnenvaartschip en eenvoudig over binnenwater te verplaatsen. “Veel Nederlandse steden zijn goed bereikbaar voor binnenvaartschepen en herontwikkelen momenteel hun oude havens voor binnenvaartschepen”, vertelt Schuiling. “Je kunt de parkeerfaciliteit dus heel eenvoudig van Breda naar Alkmaar vervoeren. Daarbij legt de parkeergelegenheid geen claim op bouwgrond, een kade is genoeg.” De parkeeroverlast voor omwonenden is tijdens grote bouwprojecten vaak groot, een tijdelijke voorziening kan daar verlichting bieden. Schuiling zegt verder dat grote industriële onderhoudsprojecten sneller zouden kunnen verlopen door de drijvende parkeergarages. “Je kunt bijvoorbeeld vijf garages tegelijk ergens plaatsen, zodat je tijdelijk veel voertuigen kwijt kunt van mensen die aan het werk zijn op de bouwplaats, waarna de MoPaSpacs naar volgende projecten worden verplaatst.”
Samenwerking
Het concept van ingenieursbureau Maridea is nog niet in beton gegoten, maar de huidige afmetingen staan een groot deel van het Nederlandse vaargebied toe en zorgen voor voldoende stabiliteit, zo zegt Schuiling. “We zoeken nu naar samenwerkende partners. Dat kunnen gemeenten zijn, maar ook parkeerexploitanten. We staan uiteraard open om ideeën of specifieke eisen van derden te bespreken. Daarnaast praten we graag verder over de exploitatie van de drijvende parkeergarage.”
Lees meer over de MoPaSpac op de website van Maridea.