Drugs in het verkeer

donderdag 14 oktober 2010
timer 3 min
Kwart jongeren op party denkt te kunnen rijden met drugs Jongeren zien drugs in het verkeer als een minder gevaar dan alcohol. 24 Procent van de jongeren op dancefestivals zegt dat je onder invloed van drugs nog kunt autorijden, terwijl vrijwel iedereen vindt dat je niet met alcohol achter het stuur kunt. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting TeamAlert onder ruim 600 festivalgangers.
Drugs in het verkeer

 

Stichting TeamAlert, de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, heeft deze zomer ruim 87.000 jongeren één op één aangesproken op drank & drugsgebruik in het verkeer met haar campagne de Witte Waas.

Dancefeesten

Tijdens dancefeesten en festivals in het hele land ging TeamAlert met leeftijdsgenoten in gesprek en deelde hierbij gadgets uit ter ondersteuning van de boodschap 'rij drank en drugsvrij'. Het doel is jongeren bewust te maken van hun kwetsbare positie in het verkeer en de rol van drank en drugs hierin.

Het verkeer vormt onder jongeren nog altijd doodsoorzaak nummer één. De Witte Waas staat voor de wazige gemoedstoestand waarin je verkeert bij het gebruik van drank en/of drugs in het verkeer. TeamAlert heeft in 2008 in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat deze campagne ontwikkeld om jongeren bewust te maken van de gevaren van drugsgebruik in het verkeer.

Drugstest

Op dit moment is er nog geen test die drugs in het verkeer snel detecteert, al is daarvoor wel wetgeving in de maak. Daarom is het creëren van bewustwording onder jongeren erg belangrijk.

De doelgroep van de Witte Waas is jongeren van 18 t/m 25 jaar. Dit is een risicogroep in het verkeer omdat jongeren in deze leeftijdscategorie beginnende bestuurders zijn en ervaring missen. Daarnaast is het cognitieve brein nog niet volledig ontwikkeld waardoor zij risico's en gevaren in het verkeer nog niet goed kunnen inschatten.

Boodschap

Er zijn 33 dance-party's en festivals bezocht om de boodschap op brutale, originele en opvallende wijze over te brengen. TeamAlert formuleert haar communicatieboodschap altijd positief en als sociale norm. Positief, zodat jongeren zich niet distantiëren van de boodschap en als sociale norm omdat jongeren zich graag conformeren aan 'de grote groep' (sociale validatie).

Promotiemedewerkers gehuld in de Witte Waas outfit mengden zich onder de feestgangers om met leeftijdsgenoten in gesprek te komen en ludieke gadgets uit te delen zoals fortune cookies met geluksspreuken als; 'Je hebt niets te vrezen, als je bestuurder nuchter zal wezen', zonnebrillen met de tekst ''n oogje op jou' en dobbelstenen om de nuchtere bestuurder te kiezen.

Bron: Verkeerspro.nl

 

Terug naar overzicht nieuws >>>