Druk op elektrische laadpunten neemt toe door groei elektrisch wagenpark
Doordat het aantal elektrische auto's sneller toeneemt dan de hoeveelheid publieke laadpunten neemt de druk op laadpunten zo. Begin 2021 was er gemiddeld één laadpunt per 4,6 elektrische auto, twee jaar eerder was dat nog 2,2 auto. Door deze scheefgroei wordt het voor mensen met een elektrische auto dus steeds lastiger om goed bereikbare en beschikbare openbare laadpalen te vinden. Dit en meer blijkt uit een analyse van Independer op basis van data van de RDW en de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).
Steeds meer elektrische auto’s per laadpunt
Elektrische auto’s zijn in trek in Nederland. Tussen begin 2019 en begin 2021 is het aantal elektrische auto’s toegenomen van 44.984 tot wel meer dan 182.481. Ondertussen lijkt de hoeveelheid publieke laadpunten voor elektrische auto’s deze groei niet bij te kunnen houden. In 2017 was er gemiddeld 1,1 elektrische auto per openbaar laadpunt, maar in 2021 is dit aantal al ruim verviervoudigd tot 4,6 auto per laadpunt.
Begin 2020 was er een publiek laadpunt beschikbaar voor gemiddeld 3,9 elektrische auto’s. Mensen die hun elektrische auto niet kunnen opladen op eigen terrein zijn afhankelijk van openbare laadpunten. Omdat het aantal laadpunten veel minder snel groeit dan de hoeveelheid elektrische auto’s op de weg, wordt het voor hen daarom steeds lastiger om de auto op te laden.
Grootste relatieve vooruitgang geboekt in Drenthe
Het aantal openbare laadpunten per huishouden is van januari 2020 tot januari 2021 het sterkst gestegen in Drenthe. Waar hier begin vorig jaar ‘slechts’ 0,65 laadpunten per 1.000 huishoudens te vinden waren, was dit aantal begin 2021 toegenomen tot 1,34 (+106%). Ook in Groningen (+79%) en Overijssel (78%) werd flinke vooruitgang geboekt voor eigenaren van elektrische auto’s.
De meeste openbare laadpunten per huishouden zijn te vinden in de provincies Zuid- en Noord-Holland: beide hebben 7,5 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens.
Flinke stijging elektrische auto’s
Het aandeel elektrische auto’s in Nederland is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Zo reden er begin 2021 66,8% meer elektrische auto’s op de weg dan een jaar eerder. In 2020 was de toename ten opzichte het jaar daarvoor nóg groter: toen was er een stijging van 134,6%. Het is sinds juli 2020 mogelijk voor particulieren om door de overheid gesubsidieerd te worden voor het kopen van een elektrische auto, via de subsidie Elektrische personenauto’s particulier. Daarmee wordt de burger gestimuleerd om voor een duurzamere auto te kiezen die minder uitstoot.