Dubbelgebruik: Laad-en losplek wordt fietsparkeerplaats
Het idee is ontstaan uit een gesprek met bewoners en winkeliers om de bevoorrading van horeca en winkels in de binnenstad slimmer, schoner en stiller te maken. Drie horecagroothandels hebben samen met de gemeente Utrecht de handen ineen geslagen om dit idee uit te voeren.
Motor uit tijdens lossen
De leveranciers van gekoelde producten leveren nu nog voor de deur van verschillende horecabedrijven in de binnenstad. Om de lading in de wagen koel te houden, draait de dieselmotor door tijdens de levering. Dit levert stank- en geluidsoverlast op en uitstoot van schadelijke stoffen. Horecagroothandelaren Sligro, GEPU en DeliXL gaan de bevoorrading vanuit één plek uitvoeren. Op de Neude zijn hiervoor laad- en losplaatsen aangelegd met een aansluiting voor elektriciteit. Vanuit deze plekken leveren de leveranciers met rolcontainers of elektrische karretjes de producten aan hun klanten. Voordelen hiervan zijn dat de motor uitstaat tijdens het lossen (dus geen stank en lawaai). En dat er minder door de binnenstad wordt gereden. Dagelijks betekent dit ongeveer 15 km minder rondrijden door de binnenstad.
Dubbelgebruik
Om de ruimte in de binnenstad optimaal te benutten is gekozen voor het uitproberen van dubbelgebruik: in de ochtend wanneer er nog weinig bezoekers zijn is het parkeervak op de Neude voor de ABN Amro er voor de vrachtwagens om de horeca te kunnen bevoorraden en na 11.30 uur is het beschikbaar voor parkeren van fietsen. In de fietsparkeervakken kunnen fietsers hun fiets voor korte tijd parkeren: maandag tot en met zaterdag van 11.30 uur tot 7.00 uur de volgende dag en zondag de hele dag.
Bron: Fietsberaad