Duizend e-taxis maar te weinig snelladers in Amsterdam
De taxibranche is koploper op het gebied van elektrisch rijden in Amsterdam. De gemeente en taxiorganisaties hebben verschillende afspraken gemaakt over schoon vervoer. Daarnaast subsidieert de gemeente de aanschaf van elektrische taxi’s.
Snelladers
Chauffeur Chatian van VOF Taxi Chatel rijdt sinds kort elektrisch. Hij waarschuwt dat massaal overstappen nu nog wat te vroeg is. “De techniek is er nog niet klaar voor en de stad ook niet. De actieradius van de huidige e-taxi’s is niet zo groot en er staan vaak rijen om op te laden.” Toch maakte ook hij de overstap: “Natuurlijk, elektrisch is goed.”
Ook taxichauffeur Sebastien van Hus vindt dat er nog te weinig snelladers zijn. “In Zuidoost en Noord is er zelfs geen één. Dat is lastig. Als ik de hele dag alleen stadsritjes heb, lukt het wel op een volle accu. Maar als ik ook snelwegwerk heb, dan moet ik tussendoor laden en dat kost vaak veel tijd. Het zou enorm helpen als de gemeente het snellaadnetwerk snel uitbreidt.” De gemeente vindt snellaadpalen belangrijk en werkt momenteel aan uitbreiding. Zo zijn er begin deze maand vier nieuwe snelladers geplaatst bij de Europaboulevard.
Ecologische taxi populair
Ook Van Hus least een elektrische taxi met subsidie van de gemeente. Hij is vorig begonnen als taxichauffeur. “Meteen elektrisch, want daar is veel vraag naar. Ik werk vaak en graag voor ziekenhuizen, hotels en andere instellingen. Veel van die organisaties bieden hun bezoekers het liefst een ecologische taxi aan.”