Dura Vermeer laat borden spreken op N475
Tegenwoordig worden steeds meer objecten voorzien van sensoren en ook Dura Vermeer is ervan overtuigd dat dit ook een meerwaarde biedt voor het beheer en onderhoud en heeft enkele sensoren op verkeersborden langs de N475 laten plaatsen. “Een weloverwogen keuze.”
Martijn Euser is bedrijfsleider voor Dura Vermeer Infra Regio Zuid West en houdt onder meer controle op het onderhoud (volgens maintenance-contract) van de N475. Dit is een vrij korte provinciale weg in de Krimpenerwaard die als aftakking van de N210 over 3 kilometer lengte naar Ouderkerk aan de IJssel loopt. Een prima stukje weg om innovaties verder te ontwikkelen. Eén daarvan is het plaatsen van sensoren op de borden langs deze weg.
SMS
Op de N475 zijn twee jaar geleden nieuwe borden geplaatst door HR-Groep en deze zijn nu aangevuld met sensoren. Bij acute verstoringen (wegzakking of beschadiging) laten ze via een sms aan de beheerder weten dat er iets met een bord aan de hand is. Bovendien worden alle borden en hun ‘bewegingen’ automatisch in een digitaal bestand opgenomen. Dit databestand geeft extra informatie over de plaatsing van de borden (is het bord goed verankerd?) en over de staat van dienst (heeft er een aanrijding plaatsgevonden?). Met name dat laatste kan bijvoorbeeld duiden op een gevaarlijke verkeerssituatie, zeker bij herhaling op dezelfde plek.
Schouwen op afstand
“Deze extra informatie en het schouwen ‘op afstand’, zijn de grote voordelen van het plaatsen van de sensoren”, zegt Euser. Hij benadrukt daarbij het gezamenlijk belang dat aannemer en provincie Zuid-Holland hebben bij optimaal beheer en onderhoud van de weg. Bovendien kan het op termijn bij verdere ontwikkeling resulteren in minder vaak een fysieke schouw, dan wel het verplaatsen van de focus van de schouw.
Ander punt van belang vindt Euser dat deze korte weg zich uitstekend leent voor het uitzetten van nieuwe dingen. “Het is een mooie kweekvijver voor innovaties, die we vooral samen, met de provincie Zuid-Holland en met HR Groep, verder willen ontwikkelen. Door de sensoren te plaatsen, kan gaandeweg de meerwaarde blijken.”
Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld 05/2017.