Dynamische tolheffingen kunnen verkeer stroomlijnen
Met een dynamische tolheffing kan de verkeersstroom op snelwegen optimaler geregeld worden. Dit stelt Siemens, dat een systeem ontwikkelde dat de tol aan de verkeerssituatie aanpast.
Dynamische tolheffing stroomlijnt verkeer
donderdag 18 augustus 2011
1 min
Algoritme
Het verkeerscontrolesyteem van Siemens is gebaseerd op een speciaal algoritme dat de tol kan aanpassen in functie van de verkeerssituatie. In ruil daarvoor biedt het systeem de bestuurder een snellere reistijd. Zo kunnen files verminderd of vermeden worden met een brandstofbesparing en een vermindering van de CO2-uitstoot tot gevolg.
Fastlane
Een eerste speciale rijstrook met het innovatieve besturingssysteem, genaamd 'FastLane', is gelegen op de autoroute tussen Jeruzalem en Tel Aviv.
Files vermijden
Behoorlijk wat stedelijke gebieden ondervinden verkeersproblemen tijdens de spitsuren. Het nieuwe systeem moet de verkeersdoorstroming bevorderen en mensen stimuleren gebruik te maken van het openbaar vervoer of carpooling. De grootste uitdaging is de toldruk zo te regelen dat er een spreiding van het verkeer onstaat en files vermeden kunnen worden.
Bron: Nieuwsblad Transport
Terug naar overzicht nieuws >>>