De elektrische auto is in opkomst. De verwachting is dat in 2020 140.000 elektrische auto's op de weg zijn. In 2 minuten tanken en snel weer verder rijden kan met een e-auto niet. Men stopt niet om te laden, maar laadt als men stopt/parkeert. Moet de parkeerwereld hierop inspelen of loopt het niet zo'n vaart? Het antwoord is afhankelijk van uw bedrijfsdoelstellingen en het te ontwikkelen businessmodel.
E-auto laden bij parkeergelegenheid
dinsdag 22 november 2011
4 min
Bedrijfsleven grootste afnemer
Momenteel is het bedrijfsleven de grote afnemer van de elektrische auto, zij vormt de zo genoemde professional fleet. Diverse taxibedrijven zijn 'om' en rijden met elektrische auto's, sommige bussen zijn elektrisch, en het binnenstedelijk vervoer wordt steeds vaker verzorgd door auto's die op batterijen lopen. Ook bij de grotere organisaties (onder meer banken, provincies, gemeenten en bedrijven gevestigd in de binnenstad) raakt men steeds meer overtuigd van de voordelen de e-auto: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Duurzaamheid, CO-2 reductie maar ook kostenbesparing en 'hip' zijn redenen om de overstap te maken naar elektrisch aangedreven voertuigen.De verwachting is dat in de loop van 2014/2015 ook de consument steeds vaker een e-auto zal kopen. De aankoopprijs wordt lager en de TCO (total cost of ownership) zal steeds verder verbeteren ten opzichte van een benzine voertuig, zeker als de benzineprijzen verder blijven stijgen.
Actiradius
De actieradius van een e-auto vandaag de dag is gemiddeld 150 kilometer, dan moet er weer 'getankt' worden. Voor het opladen kan men gebruik maken van een standaard stekker en opladen kan dus voor de eigen voordeur. De gemiddelde tijd om de accu weer vol te krijgen is acht uur (langzaam laden). Voor bestuurders die langere afstanden willen rijden is het noodzakelijk dat er ook op andere plaatsen dan thuis getankt kan worden. Op de plaats van bestemming met je verlengsnoer aankomen lopen en vragen om wat stroom is uiteraard altijd mogelijk maar is steeds minder vaak nodig. De laadpaal komt steeds meer in het straatbeeld voor.
Bij steeds meer tankstations, restaurants, hotels, winkelcentra en uitgaansgelegenheden worden laadpalen geplaatst. Het verdienmodel van deze aanbieders zit niet alleen in het aanbieden van elektriciteit. Dat is in Nederland voorbehouden aan de elektriciteitsleveranciers als Nuon, Eneco etcetera. Het is de wachttijd (de tijd die het kost om de accu te laden) die geëxploiteerd kan worden. Denk daarbij aan het verkopen van koffie, broodjes, boeken en dergelijke terwijl men wacht. Maar het faciliteren van e-auto's kan ook als extra publiekstrekker en voor klantenbinding worden gebruikt. 'Bij besteding van meer dan 40 euro, is uw laadbeurt gratis', 'Als u langer dan drie uur parkeert, is het laden van uw auto gratis'. De mogelijkheden zijn legio.
Voor de muziek uit
Is nu laadpalen plaatsen gelijk aan op de muziek vooruitlopen of is het een goede investering? Het antwoord hangt af van uw doelstellingen en het businessmodel dat u ontwikkelt. Een optie is om te starten met een first mover; de exploitant sluit een contract af met een bedrijf dat elektrische auto's heeft zodat gebruik van de laadpunten gegarandeerd is. Daarnaast heeft deze dan gelijk de nodige faciliteiten voor andere gebruikers / passanten. Maar ook zonder een gecontracteerde gebruiker is een goed businessmodel te ontwikkelen, want de uitstraling die een laadpaal met zich meebrengt, wordt door verschillende ondernemers zonder meer bijzonder positief genoemd.
Andere partijen haken aan
Navigatiesysteemaanbieders zoals TomTom en Navteq zijn vergevorderd met het ontwikkelen van applicaties die gekoppeld zijn aan de laders. Via je navigatiesysteem weet je straks wáár je je auto kunt opladen, wat de eventuele kosten zijn en of er plaats is. Via de diverse te ontwikkelen apps kan dan alvast een plaatsje gereserveerd worden bij de snellader.
Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine PARKEER24 - nummer 2/2011
Terug naar overzicht ParkeerKennis >>>