E-bikes opladen zónder laadkabels
In Nederland werd vorig jaar bijna 70 procent van de marktomzet gehaald uit de verkoop van e-bikes. Het opladen van elektrische fietsen is nog altijd relatief ‘ouderwets’ te noemen. Klaver Fietsparkeren wil hier wat aan doen en ontwikkelt een nieuw fietsenrek waarbij e-bikes opgeladen worden zonder laadkabels.
Danique Hensens, Klaver Fietsparkeren
Samen met een aantal hightech partners ontwikkelt Klaver Fietsparkeren een fietsparkeersysteem, waarbij geen laadkabels meer nodig zijn om elektrische fietsen op te laden. In plaats daarvan worden de accu’s van de etsen opgeladen middels een inductief laadsysteem dat is geïntegreerd in een fietsenrek. “Ons doel is om het parkeren van elektrische etsen zo aangenaam mogelijk te maken”, vertelt Gerben Hofsté van Klaver Fietsparkeren. “En hierbij staat gebruiksgemak voor de fietser voorop”.
Europese ondersteuning
De oorsprong van de ontwikkeling ligt bij een Europees subsidietraject om samenwerking tussen Europese bedrijven te stimuleren. Ook een aantal overheidsinstanties sloot zich aan bij het project. Klaver Fietsparkeren, één van de ‘leading developers’ op het gebied van fietsparkeervoorzieningen, is gevraagd om te participeren in het project.
Onderscheidend vermogen
Sinds de enorme groei van het aantal elektrische fietsen is er veel vraag naar voorzieningen voor deze doelgroep. “De meeste klanten willen het mogelijk maken voor bijvoorbeeld personeel of bezoekers om elektrische fietsen veilig te parkeren. Het liefst achter slot en grendel en met de mogelijkheid om e-bikes op te laden”, aldus Hofsté.
In de fietsenstalling ontstaat vervolgens een wirwar aan laadkabels van elektrische fietsen, en er zijn etsers die liever geen acculader achterlaten in de fietsenstalling. Met het nieuwe systeem van Klaver wordt ook het aanzicht prettiger. “Vanuit ons vak- gebied weten we dat een nette omgeving positief gedrag stimuleert. Dat is belangrijk bij het inrichten van een fietsenstalling.”
Een ander belangrijk voordeel is dat de e-bike in het fietsenrek geparkeerd moet worden om überhaupt opgeladen te kunnen worden. “Zo wordt de etser gestimuleerd om de ets correct te parkeren, waardoor efficiëntie in de fietsenstalling ontstaat”, vult Hofsté aan. “Bovendien is dit relevant bij het exploiteren van elektrische deel etsen.”
Toekomstvisie
Er zijn al producten op de markt om e-bikes ‘draadloos’ op te laden. De techniek is niet nieuw en ook de combinatie met de elektrische fiets is vaker gezocht. Het samenvoegen van een veilig fietsparkeersysteem met een inductief laadsysteem is echter nog nooit eerder op de markt gebracht. “Zo lossen we in feite twee problemen in één keer op”, vertelt Hofsté vol overtuiging. “Je e-bike veilig parkeren en tegelijkertijd laden zonder gedoe.”
Klaver heeft het concept gepitcht bij een aantal klanten en de reacties zijn zeer positief. Op dit moment bevinden we ons in de laatste fase van het ontwikkelingstraject, maar de verwachting is dat de systemen in 2023 leverbaar zijn.”