Eerste wegmarkering CE-keurmerk komt uit Nederland
Triflex B.V. in Zwolle is ontwikkelaar en producent van vloeibare kunstharsen en vooraanstaand speler in het segment wegmarkeringen. Sinds januari mag het bedrijf zich met trots de eerste in Europa noemen, met CE-certificering voor wegmarkering. We spraken met Hans Huijink, Business Manager Road Marking Benelux bij Triflex.
Koudplast wordt steeds vaker toegepast
“Van de drie gangbare soorten wegmarkering, verf, thermoplast en koudplast is de laatste de sterkste. Dit materiaal op twee componentenbasis is het duurzaamst en hoogst functioneel”, zegt Huijink. “De moderne weg vraagt er eigenlijk om. Koudplast wegmarkering is beter zichtbaar onder alle omstandigheden, is ruw genoeg en gaat langer mee. Dat laatste is zeer wenselijk, gezien de toename in verkeersdrukte. Meer verkeer en lange files maken dat er meer gevraagd wordt van de wegmarkering, zowel in zichtbaarheid als in performance. Het bevordert dus de mobiliteit.”
Type II-koudplast bevordert de zichtbaarheid bij duisternis en regen. Hoe werkt dat? Huijink: “Door toevoeging van glasparels, waarbij de traditionele Type I-markering bij regen last had van een spiegeleffect doordat het water op de glasparel het licht breekt. De nieuwe Type II-koudplast echter, kent grotere glasparels die als het ware boven de waterfilm uitsteken. Dan is er nog een variant die in ‘agglomeraten’ wordt aangebracht, waarbij het ‘heuveltje’ zorgt voor de waterafvoer. Wegbeheerders schrijven Type II-wegmakering uit veiligheidsgronden steeds vaker voor.”
Cum laude met Type II door de CE-keuring
“De focus ligt bij Triflex op Type II-wegmarkering. We zijn met een aantal Type II-markeringen met vlag en wimpel door de CE-keuring gekomen. Naast de versie met de grotere glasparels zijn ook de varianten met profiel (agglomeraten) en de koudsprayplast (2K sprayplast) CE-gemarkeerd. Daarmee zijn we de eerste in Europa met dit keurmerk”, vertelt Huijink.
In Nederland was tot voor kort alleen de KOMO-keur een vereiste voor wegmarkering. Triflex voldoet aan alle eisen die KOMO stelt. Toch was het belangrijk om voor de CE-markering te gaan. “De Nederlandse overheid heeft bevestigd dat men het CE-keurmerk als gelijkwaardig aan de heersende KOMO-certificatie ziet. Het is een kwestie van tijd dat de Europese Unie uniforme richtlijnen gaat hanteren op het Europese wegennet en CE-markering verplicht wordt. Voor ons ligt de markt nu al open binnen Europa, we lopen helemaal voorop. We zijn een expertisebedrijf en zullen alles doen om een paar passen harder te lopen en meer te bieden dan waar de markt om vraagt,” zegt Huijink tot slot.
Bron: GWW