Eerste zelfrijdende bus tussen Schiphol en Haarlem
De bus reed op een deel van deze route tot 70 km/uur, stopte nauwkeurig bij bushaltes en verkeerslichten, reed automatisch weg, reed zelfstandig in tunnels, remde voor hindernissen zoals voetgangers op de weg en communiceerde met signaalinrichtingen, zoals verkeerslichten.
Deze test is mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland, de gemeenten Haarlem en Haarlemmermeer en Vialis als partner in verkeerstechnologie.
19 wegkantinstallaties
Het doel van de test was om met een zelfrijdende bus tussen het normale verkeer te rijden. Hiervoor moet de zelfrijdende bus onder meer kunnen communiceren met verkeersregelinstallaties.
Vialis heeft hiertoe 19 verkeersregelinstallaties op het traject voorzien van coöperatieve technologie, waardoor de coöperatieve bus door het gewone verkeer kon rijden.
Een paar honderd meter voor een verkeerslicht wordt de bus al als zodanig herkend en ontvangt ruim voor het bereiken van het verkeerslicht de melding of het licht tijdig groen wordt en past de snelheid hierop automatisch aan. Hierdoor neemt de noodzaak om bij kruispunten plots te remmen af.
Het design van de Bus
De bus met doorlopend vlakke vloer is in drie gedeeltes verdeeld: voorin bevindt zich het gedeelte ‘Service’ in de buurt van de chauffeur, in het midden het gedeelte ‘Express’ voor korte ritten met de nadruk op staanplaatsen en snelle passagiersstromen. Achterin volgt de ‘Lounge’, bedoeld voor langere ritten. Smartphones van de passagiers kunnen daarbij draadloos worden opgeladen.
Zie meer informatie en aanvullend film- en fotomateriaal: www.d.ai/futurebus