Effect virtuele training jonge automobilisten ebt sneller weg

donderdag 24 september 2015
timer 2 min
Jongeren van 18 tot en met 24 jaar zijn zich meer bewust van hun eigen invloed als bestuurder bij het ontstaan van ongevallen na een rijvaardigheidstraining op de weg (TRIALS). Dit effect geldt ook voor een speciaal ontwikkelde game voor de iPad en mobiele telefoon. Ook vinden ze gedragingen als te hard rijden en bellen in de auto na de trainingen gevaarlijker dan daarvoor. Maar waar de wegtest de risicoperceptie langdurig vergroot, ebt dat effect sneller weg bij de virtuele training. Dit zijn de eerste resultaten van het Interpolis Auto Experiment, een rijveiligheidsonderzoek van Interpolis en SWOV onder 480 jongeren.

Tijdens het experiment kregen 120 jongeren een fysieke rijvaardigheidstraining (op de weg) en kregen 120 andere deelnemers een virtual reality-rijvaardigheidstraining (met Oculus Rift-bril). Weer 120 andere jongeren volgden een mobiele rijvaardigheidstraining (via een iPad). Verder is er een controlegroep van nog eens 120 deelnemers.

 

Kennisniveau

Naast de vergroting van de risicoperceptie verhoogde de rijvaardigheidstraining op de weg ook het kennisniveau van de deelnemers, zo meldt Interpolis. Aan de hand van schriftelijke vragen werd de kennis van de jongeren getest, waarbij het relatief vaak fout ging. Zo gaf een derde van de deelnemers een bevestigend antwoord op onjuiste stellingen als ‘Als je wilt uitwijken voor een boom, moet je naar de boom blijven kijken, terwijl je de auto de andere kant op stuurt’ en ‘Er zit meer alcohol in een glas whisky dan in een glas bier’. Na deelname aan de wegtest beantwoordde meer dan 90 procent deze vragen correct.

 

Interpolis gaat de komende anderhalf jaar deze en andere uitkomsten verder onderzoeken, met als doel het vergroten van de verkeersveiligheid onder jongeren en andere doelgroepen. SWOV doet de aanbeveling dat de oefeningen vooral gericht moeten zijn op het ervaren van gebrek aan controle en niet op het aanleren van vaardigheden. Ook wordt geadviseerd een training gevaarherkenning toe te voegen.


Lees hier het rapport van het Interpolis Auto Experiment. 

 

Bron: Interpolis

Tijdens het Interpolis Auto Experiment volgden 120 jongeren een mobiele rijvaardigheidstraining via een iPad.