Effect virtuele training jonge automobilisten ebt sneller weg
Tijdens het experiment kregen 120 jongeren een fysieke rijvaardigheidstraining (op de weg) en kregen 120 andere deelnemers een virtual reality-rijvaardigheidstraining (met Oculus Rift-bril). Weer 120 andere jongeren volgden een mobiele rijvaardigheidstraining (via een iPad). Verder is er een controlegroep van nog eens 120 deelnemers.
Kennisniveau
Naast de vergroting van de risicoperceptie verhoogde de rijvaardigheidstraining op de weg ook het kennisniveau van de deelnemers, zo meldt Interpolis. Aan de hand van schriftelijke vragen werd de kennis van de jongeren getest, waarbij het relatief vaak fout ging. Zo gaf een derde van de deelnemers een bevestigend antwoord op onjuiste stellingen als ‘Als je wilt uitwijken voor een boom, moet je naar de boom blijven kijken, terwijl je de auto de andere kant op stuurt’ en ‘Er zit meer alcohol in een glas whisky dan in een glas bier’. Na deelname aan de wegtest beantwoordde meer dan 90 procent deze vragen correct.
Interpolis gaat de komende anderhalf jaar deze en andere uitkomsten verder onderzoeken, met als doel het vergroten van de verkeersveiligheid onder jongeren en andere doelgroepen. SWOV doet de aanbeveling dat de oefeningen vooral gericht moeten zijn op het ervaren van gebrek aan controle en niet op het aanleren van vaardigheden. Ook wordt geadviseerd een training gevaarherkenning toe te voegen.
Lees hier het rapport van het Interpolis Auto Experiment.
Bron: Interpolis