'Electrische auto's leiden tot meer CO2'
De Europese regelgeving met betrekking tot elektrische auto's leidt tot meer uitstoot van CO2. Daar waarschuwt directeur van milieuorganisatie Transport & Environment, Jos Dings, voor.
Elektrische auto's leiden tot meer CO2
vrijdag 13 november 2009
2 min
Volgens de milieuorganisatie zitten er nog teveel haken en ogen aan de elektrische auto waar de politiek momenteel niet genoeg rekening mee houdt
Eén elektrische wagen, twee SUV's
Dings doelt met zijn waarschuwing voornamelijk op de mazen in de milieuregels voor auto's. Die regels komen erop neer dat een fabrikant vanaf 2012 voor elke elektrische auto die hij verkoopt, 3,5 olieverslindende SUV's mag verkopen om binnen de milieunormen te blijven. “Zo'n regel leidt tot meer olieverbruik en CO2 in plaats van minder”, zegt Dings. De milieuorganisatie wil dan ook dat de EU de uitzondering schrapt.
Veelbelovende hype
Elektrische auto's worden door de politiek over het algemeen als veelbelovend gezien. Ze verbruiken veel minder energie dan wagens op fossiele brandstof en de motoren zijn twee à drie keer efficiënter. Transport & Environment noemt de grote aandacht hiervoor echter een hype. De groep verwacht dat er in 2030 slechts een bescheiden aantal van deze auto's rond zullen rijden. Dit komt volgens de organisatie omdat fabrikanten niet genoeg onder druk staan om minder benzine- of dieselwagens te maken. “Die gangbare auto's zijn voor hen gemakkelijker om te maken. Ze hebben ook geen noodzaak met de productie te stoppen, zolang de EU de normen voor CO2-uitstoot niet aanscherpt.”
Meer bezwaren
De milieuorganisatie is ook kritisch over de CO2-beperking door elektrische personenauto's. De totale emissie door personenwagens beloopt slechts 40 procent van de totale uitstoot door transport. Elektrische technieken zullen pas echt een groot verschil qua CO2 uitstoot maken wanneer ook de transportsector elektrisch aangedreven motoren gaat gebruiken. De organisatie ziet tevens weinig profijt van elektrische auto's als de stroom afkomstig is van stroomcentrales die steenkool verbranden zoals veel centrales in Duitsland nog steeds doen.
Maatregelen
Transport & Environment vraagt daarom om een speciale meter in elektrische auto's. Die moet ervoor zorgen dat de auto-accu vooral gaat opladen als er een overschot is aan groene stroom. De organisatie heeft berekend dat als alle auto's in Europa op stroom zouden rijden, er 15 procent meer stroomproductie nodig is. Dat kan nog lager uitvallen als automobilisten vooral 's nachts de stekker in hun auto steken.