'Elektrische tweewieler geschikt voor woon-werkverplaatsingen'

woensdag 28 oktober 2015
timer 3 min
Uit het project Elmo@work komt naar voren dat de elektrische bedrijfsfiets een belangrijke bijdrage kan leveren aan de vermindering van het aantal auto's voor woon-werkverkeer. Tijdens het project heeft het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) onderzocht in welke mate elektrische tweewielers een volwaardig transportmiddel kunnen zijn voor werkgerelateerde verplaatsingen. Ook is er een online handleiding uitgewerkt voor bedrijven die elektrische tweewielers willen integreren binnen hun mobiliteitsbeleid.

Gedurende een jaar hebben 70 werknemers van 7 verschillende ondernemingen, waaronder de Universiteit Gent, hun vertrouwd vervoermiddel ingeruild voor 61 gewone elektrische fietsen, 4 elektrische bakfietsen, 4 elektrische vouwfietsen en 3 elektrische scooters. De tweewielers waren uitgerust met dataloggers om alle verplaatsingen te monitoren. Via online- en smartphonebevragingen werd bijkomende informatie verkregen van de gebruikers.

 

Vermindering auto’s woon-werkverkeer

De deelnemers prijzen vooral het grotere rijcomfort van een elektrische tweewieler. Zij beschouwen het vervoermiddel als ‘zeer geschikt voor woon-werkverplaatsingen’. Dit blijkt onder andere uit het feit dat 44 deelnemers, dus meer dan 60 procent, de uitgeteste tweewieler na het project hebben overgekocht.

 

Koen Valgaeren, algemeen directeur van het VIM: “De resultaten van het project Elmo@work tonen duidelijk aan dat de elektrische bedrijfsfiets een belangrijke bijdrage kan leveren aan de vermindering van het aantal auto’s voor woon-werkverkeer. Bovendien leidt een investering in een elektrische bedrijfsfiets ook tot een algemeen duurzamer verplaatsingsgedrag. Personen die via hun werkgever een elektrische tweewieler ter beschikking krijgen, blijken deze immers ook regelmatig te gebruiken voor winkel- en vrijetijdsverplaatsingen.”

 

Uitkomsten

75 procent van de woon-werkverplaatsingen die tijdens de testperiode met de elektrische tweewieler werden gedaan, gebeurden vroeger met de auto. Dat levert een besparing op van ongeveer 15 ton CO2, 2 kilogram fijnstof en 53 kilogram stikstofoxiden.

 

Door de combinatie van een fietsvergoeding en het verminderen van brandstofkosten door het niet-gebruik van de auto, bespaarden de deelnemers samen ruim 26.600 euro. Dat is gemiddeld 380 euro per deelnemer.

 

Na een jaar hebben de dataloggers op de elektrische bedrijfsfietsen onder andere de volgende waarden geregistreerd: dagelijks fietste iedere gebruiker gemiddeld zo’n 16 kilometer; de verste dagelijkse afstand bedroeg 55 kilometer; de gemiddelde snelheid bedraagt 21 km/u en de gemiddelde enkele rit duurde 21 minuten.

 

Tijdens het project verbruikten de deelnemers zo’n 860 000 extra kilocalorieën. Meer dan een derde van de deelnemers voelt zich fitter door het fietsgebruik en meer dan de helft is ervan overtuigd dat het tot een betere gezondheid leidt.

 Verder is de meerderheid van oordeel dat het ter beschikking krijgen van een elektrische bedrijfsfiets of –scooter een positieve invloed heeft op de tevredenheid over de werkgever.

 

Draaiboek voor bedrijven

Na afloop van het project heeft het VIM alle ervaringen gebundeld op een website die werknemers begeleidt bij de integratie van elektrische bedrijfstweewielers. Ondernemingen kunnen er nagaan of dit een goede keuze is voor hun bedrijf. Als dat zo is, kunnen ze gebruikmaken van een stappenplan om de implementatie te bevorderen. 

Deelnemers beschouwen het vervoermiddel als 'zeer geschikt voor woon-werkverplaatsingen'.