Emissievrije binnenvaartschepen varen toekomst tegemoet
Port-Liner heeft twee soorten schepen in productie: 5 kleinere modellen van 52 meter lang en 6 groteren van 110 meter lengte. Met de speciaal ontwikkelde batterij die de elektrische aandrijving verzorgt, kunnen de schepen gemiddeld 18 tot 35 uur rondvaren.
Pilots
In het najaar test GVT Group of Logistics uit Tilburg de eerste twee grote schepen tussen de Barge Terminal Tilburg en de havens van Antwerpen en Rotterdam. Ook gaat het bedrijf vijf kleinere, volledig elektrische schepen testen voor een reguliere service tussen de havens van Budel en Antwerpen.
Subsidie
Ter ondersteuning van de bouw van de batterijen, de zogenaamde e-Powerboxes, ontving Port-Liner eind 2017 een subsidie van 6,8 miljoen euro van de Europese Commissie. De haven van Antwerpen reikte een subsidie uit van 200.000 euro om de lijndienst te ontwikkelen tussen Budel en Antwerpen. Deze lijn moet 23.000 vrachtwagenbewegingen besparen.