'Eringa geeft verkeerd beeld van problematiek Schipholtunnel
Eringa gaf vorige week aan dat hij wil dat er een onderzoek komt waarin wordt gekeken of het het mogelijk is om de Schipholtunnel bij alarmeringen toch open te houden. Rookmeldingen in de spoortunnel zorgen er regelmatig voor dat het treinverkeer van en naar de luchthaven wordt stilgelegd. Machinisten zijn volgens protocol verplicht om deze te melden. In de meeste gevallen blijkt het achteraf een vals alarm te zijn.
Schipholtunnel
Eringa vraagt aan specialisten zoals brandweerlieden en veiligheidsdeskundigen om mee te denken over hoe het aantal afsluitingen kan worden teruggedrongen. “Natuurlijk staat veiligheid voorop en moet een machinist het blijven melden. Maar aan de andere kant kunnen we de tunnel niet steeds sluiten als er niets aan de hand blijkt te zijn.”
“Inderdaad melden machinisten het wanneer zij een brandlucht ruiken, maar de verantwoordelijkheid voor een eventuele afsluiting van de tunnel ligt bij de treindienstleider van ProRail. Het zou daarom jammer zijn als de indruk zou ontstaan dat machinisten van NS verantwoordelijk zijn voor de afsluitingen”, vindt Foxen.
Verstikkende protocollen
Kaderleden uit de werkgroep Spoorwegveiligheid van FNV Spoor praten vrijdag 4 september aanstaande met Eringa over tunnelveiligheid. Het gesprek vindt plaats op initiatief van de bond. FNV hoopt ‘het verkeerde beeld’ over machinisten tijdens het gesprek te kunnen wegnemen. Ook wil FNV Spoor met de topman praten over de mogelijkheden om de ‘verstrikkende protocollen’ die in werking treden bij een vermoeden van een aanstaande calamiteit. “Hierdoor worden hele baanvakken tot ver buiten Schiphol ontregeld”, zegt de vakbond.
Tunnelveiligheid
De bond schrijft in een brief aan Eringa hierover constructief te willen meedenken. “Wij zijn ervan overtuigd dat een adequaat niveau van veiligheid en maximale beschikbaarheid van de infrastructuur te combineren is”, valt in de brief te lezen.