Geen glazen overkapping voor Eurlings
Demissionair minister Eurlings heeft aangegeven niets te zien in de glazen overkapping van de A27. Door de verbreding van de snelweg zullen geluidsoverlast en schadelijke stoffen toenemen. Het Bestuur Regio Utrecht start daarom een onderzoek naar de haalbaarheid van een overkapping.
Eurlings ziet niets in glazen overkapping A27
woensdag 7 april 2010
2 min
Naar aanleiding van dat onderzoek stelde de Tweede Kamer vragen aan Eurlings, die aangaf dat een overkapping niet kosteneffectief is en dat andere oplossingen beter zijn.
Kosten-Batenanalyse
Uit een Maatschappelijke Kosten- Batenanalyse (MKBA) die eerder in Rotterdam is uitgevoerd naar het concept van de glazen overkapping, trekt Eurlings de conclusie dat de baten niet opwegen tegen de kosten. “Het is kosteneffectiever om in te zetten op bronbeleid”, schrijft Eurlings. De minister is niet van plan speciaal een MKBA uit te laten voeren voor de overkapping voor de A27.
Duurzame Snelweg
Het idee voor de glazen overkapping komt van advies- en ingenieursbureau Movares, dat onder de naam de 'Duurzame Snelweg' al meerder prijzen won, waaronder de Nationale Innovatieprijs Luchtkwaliteit 2007. Het verkeer rijdt volgens het plan op delen van de snelweg onder een glazen overkapping door, die niet alleen geluid tegenhoudt en fijnstof en andere schadelijke stoffen uit de lucht filtert, maar ook met zonnepanelen energie opwekt. De overkapping heeft ook als voordeel dat er dichter langs de snelweg woningen gebouwd kunnen worden.
Toepasbare innovatie
Mocht het idee haalbaar en betaalbaar blijken, dan ligt het volgens een aantal partijen voor de hand om het concept toe te passen over delen van de Noordelijke Ring Utrecht, de A27 en de A12 tussen Oudenrijn en Lunetten. Het Bestuur Regio Utrecht start een onderzoek naar de haalbaarheid voor toepassing over de A27 tussen Hollandsche Rading en Vianen. Eurlings gaf echter aan dat het geen automatisme moet zijn dat ieder innovatief idee op het gebied van duurzame mobiliteit ook wordt uitgevoerd.