'Verladersorgansatie EVO wijst het voorstel van VVD-kamerlid Aptroot om een inhaalverbod voor vrachtverkeer in te stellen, eveneens af. De organisatie benadrukt dat een inhaalverbod voor vrachtverkeer tot onveilige situaties kan leiden op het wegennet.
EVO: "Inhaalverbod leidt tot onwenselijke situaties"
maandag 29 augustus 2011
2 min
Colonnevorming
Volgens EVO heeft geen enkel onderzoek aangetoond dat een permanent inhaalverbod voor vrachtverkeer leidt tot minder ongevallen en een betere doorstroming. Juist in tegendeel. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt naar voren dat een inhaalverbod leidt tot colonnevorming op snelwegen. Hierdoor heeft het in- en uitvoegend verkeer onvoldoende ruimte om de snelwegen te verlaten of op te gaan. EVO verwacht dat hierdoor het aantal ongevallen bij op- en afritten zal toenemen omdat in- en uitvoegend verkeer niet anders kan dan op het laatste moment tussen het vrachtverkeer doorschieten. Verder toont het onderzoek aan dat het gedwongen in colonne rijden stress veroorzaakt bij chauffeurs.
Inhaalverboden
Daarnaast benadrukt EVO dat er momenteel al diverse inhaalverboden in de ochtend- en avondspits zijn. Deze inhaalverboden zorgen ervoor dat gedurende de drukke periodes de doorstroming niet in het geding komt doordat vrachtverkeer elkaar inhaalt.
Professionele weggebruikers
Tenslotte wijst EVO erop dat de beroepschauffeurs in Nederland professionele weggebruikers zijn. Chauffeurs weten heel goed wat ze doen en beseffen dat ze door het extra gewicht veilig moeten rijden. Chauffeurs worden ook verplicht om het kennisniveau over hun vak bij te houden doordat ze 35 uur nascholing moeten volgen in 5 jaar tijd. Naast dat ze dagelijks professioneel rijden wordt het kennisniveau dus ook op peil gehouden.
Terug naar overzicht nieuws >>>