Ewerken, oplossing voor het fileprobleem?
De afname van de fileproblematiek wordt deels toegeschreven aan mobiliteitsmanagement-maatregelen, waaronder e-werken of het Nieuwe Werken. Maar wat zijn de voordelen en valkuilen van e-werken?
Ewerken, oplossing fileprobleem?
dinsdag 20 april 2010
2 min
Succes- en faalfactoren
Wat zijn nu de succes- en faalfactoren van ewerken? Om deze vraag te kunnen beantwoorden wordt stilgestaan bij de vraag waarom werknemers willen ewerken en waarom werkgevers ewerken willen bevorderen. Een van de belangrijkste redenen voor de werknemers om te gaan ewerken is het niet meer in de file staan, of in een afgeladen trein te moeten reizen. Besparing op reistijd en vergroting van het reiscomfort. Maar ook het beter kunnen combineren van werk en privé is een belangrijk argument.
Werkgevers
Voor de werkgever is interessant dat ze kunnen besparen op nutteloze reistijd en -kosten van hun werknemers. Als Het Nieuwe Werken structureel wordt ingevoerd in een bedrijf, dan kunnen ook niet gebruikte m2 kantoorruimte worden afgestoten. Werkgevers én werknemers profiteren ervan omdat door thuiswerken meer mensen kúnnen werken een belangrijk strategisch aspect met de groeiende vergrijzing. Zorgtaken kunnen nu gemakkelijker gecombineerd worden met werken, en ook in deeltijd werken wordt effectiever. De productiviteit en arbeidsvreugde van ewerkers zijn doorgaans hoger dan die van conventionele werkers mits er voldoende aandacht is voor de werkcultuur in het bedrijf.
Valkuilen
Tegelijkertijd schuilen daarin ook valkuilen. Grenzen tussen werk en privé kunnen juist ook vervagen, soms ten nadele van de thuissituatie (systematisch overwerken, gevoel 'nooit meer vrij te zijn') soms ten nadele van de werkgever (het ontbreken van zelfdiscipline). Om ewerken succesvol te implementeren dient voldoende aandacht gegeven te worden aan cultuur- en gedragsaspecten.
Meer inzicht nodig
Om beter inzicht te verkrijgen in de succes- en faalfactoren wordt op dit moment in de regio Amsterdam onderzoek gedaan naar de drijfveren van werkgevers en werknemers om deel te nemen aan ewerkinitiatieven. Dat is niet voor het eerst, maar wel is nieuw dat het nu gekoppeld wordt aan een specifiek gebied. Rijkswaterstaat heeft een vervolgonderzoek mogelijk gemaakt op het grote Mobiliteitsonderzoek Regio Amsterdam (MORA) dat eind vorig jaar is uitgevoerd. Enkele duizenden automobilisten worden nu benaderd om deel te nemen aan dit ewerk-onderzoek, de eerste resultaten worden naar verwachting begin april bekend.
Het hele artikel leest u in Verkeer in Beeld Magazine #1 2010.
Lees ook
TFMM: 'Arbo nekt het nieuwe werken' .
Terug naar overzicht projecten >>>