Experiment met 1000 innovatieve deelfietsen in Amsterdam
Met de flexibele FlickBikes wil het bedrijf, evenals de gemeente Amsterdam, het aantal fietsen in Amsterdam terugbrengen. De deelfietsen worden dagelijks verspreid in de stad en staan ook bij evenementen, campussen en kantoorparken. Daarmee biedt FlickBike een aanvulling op taxi’s, ov en shuttlebussen. Het experiment moet uitwijzen of het bezitten van een eigen fiets op den duur overbodig kan worden.
Geen lekke banden
De fietsen zijn voorzien van nieuwe innovaties. Zo voorziet een geïntegreerd zonnepaneel het elektrische slot en de verlichting van stroom. De speciale banden zijn van foam gemaakt en zouden niet lek kunnen gaan. Ook is er een GPS-chip ingebouwd, waardoor de fiets altijd te traceren is. Dat moet diefstal tegengaan.
Deelcultuur
Met de opkomst van de deelcultuur op het gebied van huizen, auto’s en ander bezit kon de fiets niet achterblijven, vonden de initiatiefnemers van FlickBike. Het concept springt volgens hen in op de behoefte om niet te bezitten, maar te lenen. Bij succes in de hoofdstad wil de start-up uitbreiden naar andere Nederlandse steden.