Extra ontruimingssysteem en waarschuwingsborden in Maastunnel

dinsdag 6 oktober 2015
timer 2 min
De gemeente Rotterdam gaat in oktober en november een extra ontruimingssysteem aanbrengen en waarschuwingsborden plaatsen in beide autobuizen van de Maastunnel. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het huidige systeem onvoldoende aanzet tot ontruiming. De uitbreiding is tijdelijk en wordt vooruitlopend op de renovatie en restauratie van de Maastunnel geplaatst (zomer 2017 – zomer 2019).

De gemeente bevestigt een sirene, een zogenaamde slow-whoop, ter hoogte van de negen vluchtdeuren in de tunnelbuizen. Deze produceren een volume van 105db (dit is het wettelijk maximum). Ook komen er 20 waarschuwingsborden met de tekst ‘alarm-verlaat-tunnel’. Bij een calamiteit, die om ontruiming van de tunnel vraagt, gaat de sirene automatisch af en lichten de waarschuwingsborden op. Zo worden de automobilisten gestimuleerd om de autotunnel te verlaten. De in de Maastunnel toe te passen waarschuwingsborden zijn vergelijkbaar met die in de Westerscheldetunnel en de Sluiskiltunnel.


Om de werkzaamheden uit te kunnen voeren wordt de Maastunnel, tijdens reguliere afsluitingen, van noord naar zuid afgesloten voor het snelverkeer.


Omleiding via Erasmusbrug

De nachtafsluitingen in oktober zijn van:

  • dinsdag 13 oktober van 22.00 uur tot en met woensdag 14 oktober 06.00 uur;
  • zondag 18 oktober van 22.00 uur tot en met donderdag 22 oktober 06.00 uur;
  • zondag 25 oktober van 22.00 uur tot en met donderdag 29 oktober 06.00 uur.


Tijdens de nachtafsluiting van de Maastunnel wordt het snelverkeer van noord naar zuid omgeleid via de Erasmusbrug. De omleiding staat op borden aangegeven. Snelverkeer van zuid naar noord blijft wel mogelijk. De afsluiting heeft geen gevolgen voor fietsers en voetgangers.

In de Maastunnel wordt een extra ontruimingssysteem aangebracht en worden waarschuwingsborden geplaatst.