"Fiets is geen beleidsveld dat op een eiland staat"
"De rol en positie van de fietser verandert, in de samenleving en in het mobiliteitssysteem van fiets, openbaar vervoer en auto”, vertelt Boerman over de ontwikkelingen die aan de nieuwe koers ten grondslag liggen. “Dit komt onder andere door technologische ontwikkelingen, zoals de komst van de e-bike en een steeds grotere acceptatie daarvan, waardoor de fiets door alle doelgroepen meer wordt gebruikt. Wat betreft die doelgroepen: ouderen blijven langer mobiel en gebruiken de fiets – vaker een e-bike – dus ook langer. Verder wordt de actieradius van e-bikes steeds groter en biedt de relatie tussen ICT en fiets talloze nieuwe mogelijkheden voor bijvoorbeeld het stallen van fietsen, deelfietssystemen en routekeuzes.” Nadeel van deze technologische ontwikkelingen is volgens Boerman dat het aantal potentiële ongevalssituaties toeneemt: “Als gevolg van de snelheidsverschillen tussen de verschillende fietsen, zoals e-bikes, wielrenfietsen en gewone fietsen. Hierdoor moeten we blijven zorgen voor veilige fietsroutes en -voorzieningen.”
Overkoepelende visie
Vanuit bestaande programma’s als Beter Benutten wordt al veel gedaan om het fietsen in Overijssel te stimuleren. “Maar dat is een te versnipperde aanpak: fiets is geen beleidsveld dat op een eiland staat. Het heeft raakvlakken met diverse beleidsthema’s. Hierbij zijn veel instellingen en organisaties direct betrokken, ieder met een eigen, vaak specifieke verantwoordelijkheid.” Daarom is de provincie Overijssel nu samen met diverse partijen gekomen tot een overkoepelende visie voor het fietsbeleid, waarbij onder andere wordt samengewerkt met gemeenten, het Rijk, het bedrijfsleven (fietsbranche, ICT-bedrijven), vervoersbedrijven, gezondheidsinstellingen, scholen, de recreatiesector, belangenorganisaties (Fietsersbond, ANWB, Veilig Verkeer Nederland), adviesbureaus, onderzoeksinstituten (SWOV, TNO, Hogeschool Windesheim) en de toekomstige fietsgebruikers. “Hierdoor hopen we een effectieve aanpak en effectieve maatregelen te ontwikkelen, waarmee we een nog groter draagvlak kunnen creëren en het fietsgebruik stimuleren. In Overijssel hebben we al een hoog fietsgebruik van gemiddeld zo’n 33 procent, dus dit is een behoorlijke opgave.”
Aandachtspunten
In het Koersdocument Fiets wordt onder andere ingezet op de fietsinfrastructuur en de omgeving. Boerman: “Denk hierbij aan het verbeteren van bestaande infrastructuur en routes, van fietsparkeervoorzieningen, verlichting, laadmogelijkheden, noem maar op. En aan de aantrekkelijkheid van de omgeving waarin de fietser rijdt en daarmee de beleving van de route voor de fietser.” Een ander aandachtspunt is de fietsgebruiker, waarbij het bijvoorbeeld gaat om educatie, bewustwording en gedragscampagnes, in samenwerking met het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Oost-Nederland. Verder komen fietsinnovaties onder de aandacht, nu ook uiteenlopende partijen met elkaar worden verbonden in het Koersdocument: “Zoals vergevingsgezinde fietsen, waarbij een fietszadel automatisch omhoog gaat wanneer je gaat fietsen en omlaag gaat zodra je stopt, zodat je met je voeten direct stevig op de grond staat. Of sensoren in fietsen, zodat achteropkomend verkeer eerder kan worden gesignaleerd, en andere accessoires die fietsen veiliger, makkelijker en aangenamer maken, zoals navigatie en intelligente verlichting.”
Verder lezen?
Wilt u verder lezen over de aanpak per regio, het kernnet Fiets en de financiering? Dit artikel is verschenen in het juni-nummer van Verkeer in Beeld, thema (C-)ITS. Voor leden is dit magazine in te zien in de online bibliotheek. Nog geen lid? Klik dan hier om lid te worden!