"Fiets is geen beleidsveld dat op een eiland staat"

vrijdag 15 juli 2016
timer 4 min
De provincie Overijssel zet in op dertig procent meer ritten per fiets en wil vooral het fietsgebruik op afstanden tot vijftien kilometer stimuleren. Om dit te realiseren gaat de provincie op een andere manier werken: er wordt niet alleen gekeken vanuit de fiets, maar er is gekozen voor een integrale aanpak. Deze aanpak is vastgelegd in het nieuwe Koersdocument Fiets 2016-2020, waarvoor Provinciale Staten een bedrag van ruim negen miljoen euro beschikbaar heeft gesteld. Gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel, verantwoordelijk voor Mobiliteit, Water en Sociaal, over deze nieuwe koers.

"De rol en positie van de fietser verandert, in de samenleving en in het mobiliteitssysteem van fiets, openbaar vervoer en auto”, vertelt Boerman over de ontwikkelingen die aan de nieuwe koers ten grondslag liggen. “Dit komt onder andere door technologische ontwikkelingen, zoals de komst van de e-bike en een steeds grotere acceptatie daarvan, waardoor de fiets door alle doelgroepen meer wordt gebruikt. Wat betreft die doelgroepen: ouderen blijven langer mobiel en gebruiken de fiets – vaker een e-bike – dus ook langer. Verder wordt de actieradius van e-bikes steeds groter en biedt de relatie tussen ICT en fiets talloze nieuwe mogelijkheden voor bijvoorbeeld het stallen van fietsen, deelfietssystemen en routekeuzes.” Nadeel van deze technologische ontwikkelingen is volgens Boerman dat het aantal potentiële ongevalssituaties toeneemt: “Als gevolg van de snelheidsverschillen tussen de verschillende fietsen, zoals e-bikes, wielrenfietsen en gewone fietsen. Hierdoor moeten we blijven zorgen voor veilige fietsroutes en -voorzieningen.” 

 

Overkoepelende visie

Vanuit bestaande programma’s als Beter Benutten wordt al veel gedaan om het fietsen in Overijssel te stimuleren. “Maar dat is een te versnipperde aanpak: fiets is geen beleidsveld dat op een eiland staat. Het heeft raakvlakken met  diverse beleidsthema’s. Hierbij zijn veel instellingen  en organisaties direct betrokken, ieder met  een eigen, vaak specifieke verantwoordelijkheid.”  Daarom is de provincie Overijssel nu samen met  diverse partijen gekomen tot een overkoepelende  visie voor het fietsbeleid, waarbij onder andere  wordt samengewerkt met gemeenten, het Rijk,  het bedrijfsleven (fietsbranche, ICT-bedrijven),  vervoersbedrijven, gezondheidsinstellingen,  scholen, de recreatiesector, belangenorganisaties  (Fietsersbond, ANWB, Veilig Verkeer Nederland),  adviesbureaus, onderzoeksinstituten (SWOV,  TNO, Hogeschool Windesheim) en de toekomstige  fietsgebruikers. “Hierdoor hopen we een  effectieve aanpak en effectieve maatregelen  te ontwikkelen, waarmee we een nog groter  draagvlak kunnen creëren en het fietsgebruik  stimuleren. In Overijssel hebben we al een hoog  fietsgebruik van gemiddeld zo’n 33 procent, dus  dit is een behoorlijke opgave.”


Aandachtspunten

In het Koersdocument Fiets wordt onder andere ingezet op de fietsinfrastructuur en de omgeving. Boerman: “Denk hierbij aan het verbeteren van bestaande infrastructuur en routes, van fietsparkeervoorzieningen, verlichting, laadmogelijkheden, noem maar op. En aan de aantrekkelijkheid van de omgeving waarin de fietser rijdt en daarmee de beleving van de route voor de fietser.” Een ander aandachtspunt is de fietsgebruiker, waarbij het bijvoorbeeld gaat om educatie, bewustwording en gedragscampagnes, in samenwerking met het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Oost-Nederland. Verder komen fietsinnovaties onder de aandacht, nu ook uiteenlopende partijen met elkaar worden verbonden in het Koersdocument: “Zoals vergevingsgezinde fietsen, waarbij een fietszadel automatisch omhoog gaat wanneer je gaat fietsen en omlaag gaat zodra je stopt, zodat je met je voeten direct stevig op de grond staat. Of sensoren in fietsen, zodat achteropkomend verkeer eerder kan worden gesignaleerd, en andere accessoires die fietsen veiliger, makkelijker en aangenamer maken, zoals navigatie en intelligente verlichting.”

 

Verder lezen?

Wilt u verder lezen over de aanpak per regio, het kernnet Fiets en de financiering? Dit artikel is verschenen in het juni-nummer van Verkeer in Beeld, thema (C-)ITS. Voor leden is dit magazine in te zien in de online bibliotheek. Nog geen lid? Klik dan hier om lid te worden!