Fietsenstalling Amsterdam CS te water
Gemeente Amsterdam wil in 2030 zo’n 21.500 extra plekken voor fietsen hebben gerealiseerd. Het Ingenieursbureau Amsterdam: Ruimte & Duurzaamheid van gemeente Amsterdam en ingenieursbureau Movares/studioSK hebben het ontwerp voor deze onderwaterstalling gemaakt.
De Entree
De nieuwe fietsenstalling maakt deel uit van project De Entree, waarin de gehele centrumzijde van Amsterdam Centraal wordt vernieuwd. “Door de beperkte ruimte in de monumentale omgeving willen we niet omhoog bouwen, dus dan maar naar beneden”, verklaart Ilonka Ruiter, communicatieadviseur van project De Entree, de keuze voor de fietsenstalling onder water. Het project start in 2018 en duurt zo’n vijf jaar.
Ruimtegebrek
Steeds meer gemeenten stimuleren fietsgebruik en ontmoedigen het gebruik van de auto in de binnenstad. Daardoor zijn extra fietsenstallingen van belang, maar ruimtegebrek vormt vaak een probleem. Deze fietsenstalling is ontworpen om de bestaande ruimte om multifunctionele wijze te kunnen gebruiken. De stalling bij Amsterdam Centraal komt namelijk 9 meter onder het bekende Open Havenfront te liggen, het water tussen de Prins Hendrikkade en het stationseiland. Het gebied zelf krijgt meer ruimte voor water, voetgangers en fietsers.
Innovatieve oplossing
Amsterdam wil bekend staan als fietsvriendelijke stad en daarbij horen vernieuwende fietsparkeeroplossingen, die passen in het stedelijke of regionale fietsbeleid. “Bussen en doorgaand autoverkeer verhuizen naar de IJ-zijde, de centrumkant wordt voor voetgangers, fietsers en trams”, aldus Ruiter. Aan die centrumzijde komt meer ruimte voor water, voetgangers en fietsers, meer bomen en een bredere brug. Het stationsplein wordt van natuursteen.