Fietsparkeerplan rond station Utrecht

maandag 15 november 2010
timer 3 min
Op het grootste OV-knooppunt van Nederland moeten de komende jaren ruim 22.000 fietsparkeerplaatsen worden gerealiseerd, vindt het college van Utrecht. Ze wil daartoe 22.000 inpandige fietsparkeerplaatsen realiseren. 
Fietsparkeerplan rond station Utrecht

 

Beperkte ruimte en hoge verblijfskwaliteit


Inpandig, vanwege de beperkte ruimte en de door de gemeente gewenste 'hoge verblijfskwaliteit van de straten en pleinen in het Stationsgebied'. De parkeerplaatsen worden verspreid over vijf grote fietsenstallingen rondom de nieuwe OV-terminal Utrecht Centraal. Er zal gebruik gemaakt worden van bredere en dubbellaagse rekken, waardoor bredere gangpaden en hogere plafonds nodig zijn. Het project moet kostendekkend worden. Utrecht denkt dat te kunnen realiseren door 'externe financiering', de nieuwe stallingen commerciëler te exploiteren of door het invoeren van verschillende parkeerregimes op basis van betaald parkeren.

Wildparkeren


Om wildparkeren van fietsen op straten en pleinen zoveel mogelijk te voorkomen moet er naast een uitgebreide bewustwordingscampagne, ook strenger worden gehandhaafd. De plannen worden de komende maanden verder uitgewerkt.

Ontwerpplannen gewijzigd


Ondertussen zijn de ontwerpplannen voor de Nieuwe Stationsstraat gewijzigd. Er wordt geen bovengrondse fietsflat gebouwd aan de oostzijde van de OV terminal. In plaats daarvan wordt een groot plein gemaakt tussen de OV terminal en Hoog Catharijne op zeven meter boven de straat, waaronder de fietsenstalling wordt gebouwd. De fietscapaciteit wordt hiermee nog verder vergroot van 7.500 naar 12.500 fietsparkeerplaatsen. Hierover hebben de gemeente Utrecht, Corio, NS Poort en ProRail overeenstemming bereikt.

Nieuw plan


De OV terminal krijgt hiermee aan de oostzijde net zo'n soort entree als aan de westzijde. Het verhoogde Stationsplein Oost wordt, net als het Stationsplein West, voorzien van brede trappen, liften en roltrappen. Op het plein is plaats voor winkels en horeca onder een transparant dak met terrassen. De doorgaande route voor auto's en vrachtverkeer door de Nieuwe Stationsstraat verdwijnt, waardoor een verkeersluw gebied ontstaat met plaatsen voor Kiss & Ride, invalide parkeerplaatsen en taxi's. In de fietsenstalling wordt een doorgang voor fietsers gecreëerd, waardoor de doorgaande fietsroute wordt gewaarborgd. De fietser rijdt straks tot onder het plein, stalt zijn/haar fiets op één van de verdiepingen en is zo in het station. Hoe hoger een fiets gestald wordt, hoe dichter bij het station. Met deze oplossing voor 12.500 fietsers vervalt de fietsflat die gepland stond boven het busstation. Ook is de geplande uitbreiding van de Noorderstalling nu niet meer noodzakelijk, aldus de gemeente.

Bezwaren Fietsersbond


De Fietsersbond vindt echter de beoogde 22.000 fietsparkeerplekken veel te weinig. Volgens de bond worden er nu al 19.000 fietsen gestald en worden dat er alleen maar meer, gezien de door de NS verwachte verdubbeling van het aantal treinreizigers. Verder is de bond tegen de aanleg van alleen betaalde fietsenstallingen en dringt ze aan op een variant met (deels) gratis parkeren.


 

Terug naar overzicht nieuws >>>