FietsParKeur heeft veel bereikt, maar ziet nog volop uitdagingen
Fipavo (vereniging van fabrikanten van fietsparkeervoorzieningen) en de Fietsersbond staken in 1995 de koppen bijeen om de kwaliteit van de fietsparkeervoorzieningen te verbeteren en schade en fietsendiefstal te voorkomen. De Stichting FietsParKeur werd voor dit doel opgericht waarbij gezamenlijk een norm werd ingericht. In deze norm is vastgesteld waaraan een goede fietsparkeervoorziening moet voldoen. Daarbij is onder meer gekeken naar comfort voor de gebruikers, maatvoering en worden eisen gesteld aan het te gebruiken materiaal. In 2011 is een nieuwe norm toegevoegd voor het dubbellaags fietsparkeren, de zogenaamde etagerekken.
Bereikt
Na 15 jaar is het tijd om de balans op te maken. Daartoe heeft de Fietsersbond onderzoek gedaan. En ja, FietsParKeur is succesvol geweest zo blijkt uit het onderzoek. Een aantal weetjes:
- Het aantal fietsdiefstallen is in 15 jaar fors afgenomen
- Het aandeel rekken met FietsParKeur met aanbindvoorzieningen bij stations is nu 75%
- Door FietsParKeur krijgen fietsers meer ruimte. De hart op hart van 65cm en 37,5cm is een minimale maat geworden
- FietsParKeur is in de CROW-publicatie fietsparkeren opgenomen en veel gemeente nemen FietsParKeur ook op als eis
- Aanbindvoorziening wordt hoog gewaardeerd. Zeker nadat een keer een fiets gestolen is
- Goede stallingen worden als een basisonderdeel van goed fietsbeleid gezien
Opmars fiets
De fiets maakt een onstuitbare opmars mee. En de kwaliteit van de fietsparkeersystemen draagt hier ook aan bij. Maar het rapport benoemt dat er nog een wereld te winnen is. Want alleen het plaatsen van fietsparkeervoorzieningen is niet voldoende om er voor te zorgen dat de fietsers daadwerkelijk hun fiets er ook parkeren. Belijning, bewegwijzering, slimme keuze van locatie en voorlichting moet veel meer onderdeel worden van fietsparkeren. Daarvoor is het noodzakelijk dat gedurende het gehele ontwerp- en uitvoeringsproces van de inrichting van de openbare ruimte fietsparkeren zowel in kwaliteit als kwantiteit wordt meegenomen. Ook bij aanbestedingen en bestek dient fietsparkeren volwaardig meegenomen te worden. Want een goede inrichting van de openbare ruimte met fietsparkeervoorzieningen is onontbeerlijk voor de fietser maar bespaart de gemeente ook op handhavingskosten.
Meer informatie over het Nationaal Fietscongres vindt u op www.nationaalfietscongres.nl