De fileproblematiek in Nederland: een veelbesproken onderwerp waarvoor veel maatregelen worden getroffen, zoals het aanleggen
van meer asfalt en het inzetten op gedragsverandering. Erwin Bezembinder stelt dat het een combinatie van factoren moet zijn om het mobiliteitsprobleem goed aan te pakken.
Fileproblematiek onder de loep
donderdag 30 juni 2011
3 min
Uniform matrixbord
Zo heeft een tweetal studenten Verkeerskunde van de Hogeschool Windesheim onderzoek verricht naar de matrixborden boven de snelweg. “Veel mensen zien dat als adviessnelheid; meer dan de helft van de ondervraagden. In Duitsland zijn alle matrixborden voorzien van een rode rand, terwijl er in ons land verschillende soorten bestaan, zowel met als zonder rode rand. Dat schept verwarring”, aldus Bezembinder. Een uniform matrixbord dus, maar de borden worden ook vaak als veroorzaker van files bestempeld. Terecht? “Nee; door op een eerder punt de snelheid aan te passen bij een file of wegwerkzaamheden, bevorder je de doorstroming juist. Als je langer in hoge snelheid doorrijdt en dan vrij plotseling moet remmen, krijg je het schokgolfeffect: de veroorzaker van spookfiles.” In het programma Blik op de Weg is onderzoek verricht naar de oorzaak van spookfiles, door automobilisten op gelijke afstand met gelijke snelheid achter elkaar rondjes te laten rijden. “Omdat we nu eenmaal geen robots zijn, versnelden sommige auto's af en toe of reageerden ze net te traag. Dit gebeurt in het dagelijkse verkeer ook, dus is het vrijwel onmogelijk om spookfiles effectief op te lossen.”
Gelijkmatigheid is sleutelwoord
Dat klinkt niet erg bemoedigend. Wat kunnen we dan doen om de files te bestrijden? “Het is een combinatie van zaken”, aldus Bezembinder. “We kunnen inspelen op het gedrag van mensen door beter voor te lichten over de noodzaak van matrixborden en dus te laten realiseren dat gelijkmatigheid het sleutelwoord tot een goede verkeersdoorstroming is. Als je met z'n allen tegelijk een trein probeert in te stappen werkt dat immers ook niet.” De verkeerskundige plaatst ritsen hierbij in hetzelfde rijtje: “een voor een ritsen aan het einde van de strook is de beste manier.”
Effect inhaalverbod vrachtwagens onzeker
Het inhaalverbod van vrachtwagens is mede ingevoerd om files aan te pakken. Echter, de onderzoeken die Windesheim en andere instellingen tot dusver hebben verricht om de effectiviteit hiervan te meten hebben nog weinig resultaat opgeleverd. “Het effect op de verkeersdoorstroming is dus nog onzeker. Feit is wel dat het een positieve bijdrage levert aan de rijbeleving; bij de meeste automobilisten wekt twee vrachtwagens die elkaar inhalen veel irritatie op”, stelt Bezembinder.
Gedegen volgsysteem
De onderzoeker vestigt zijn hoop, naast betere infra en beter gebruik van alternatieve reismethoden, op een gedegen volgsysteem, zoals nu wordt getest door TNO. “Het mooie hiervan is dat mensen stroomafwaarts alvast informatie kunnen verschaffen aan de auto's die achter ze rijden. Dat zou kunnen met een gps-systeem, je mobiel of een speciaal kastje; de mogelijkheden zijn aanwezig. Hierbij is betrouwbaarheid natuurlijk essentieel. Voorspellingen worden al wel gedaan, maar dit is op individueel niveau. Als iedereen dat zelfde advies opvolgt, staan de automobilisten alsnog samen op dezelfde plek stil. Het zou mooi zijn als in dit kader duidelijker wordt dat de informatievoorziening vanuit een verkeerscentrale door optimalisatiesoftware gegeven wordt. Ook het meer inzetten van de al aanwezige informatiepanelen is een goede maatregel: hier wordt vaak de reistijd van verschillende routes aangegeven. Door zowel de verkeersafwikkeling als de routes te optimaliseren, kan er efficiënter worden ingespeeld op filereductie”, aldus Bezembinder.
Terug naar overzicht nieuws >>>