Flexibiliteit zit tussen de oren

woensdag 29 februari 2012
timer 2 min
  Mensen die buiten de spits rijden zijn even flexibel in hun reisgedrag als mensen die in de spits rijden. Beide groepen hebben over de gehele linie evenveel mogelijkheden om werk en privé te combineren. Dit blijkt uit recent gedragsonderzoek van Spitsmijden in Brabant.
Flexibiliteit zit tussen de oren


Subjectieve beleving


De subjectieve beleving van de flexibiliteit speelt daarentegen wel een rol. Automobilisten die in de spits rijden, schatten in dat het zeer veel moeite kost om buiten de spits te rijden. Succesvolle spitsmijders schatten dat makkelijker in. Dit staat echter los van de feitelijke flexibiliteit die zij hebben op het werk. Bij spitsmijden gaat het dus om de perceptie die de automobilist heeft van de mogelijkheid om de spits te mijden, en minder om de werkelijke flexibiliteit die hij van anderen krijgt.

Betere bereikbaarheid


Noord-Brabant groeit snel en is volop in beweging. De verwachting is dan ook dat de automobiliteit hier fors zal toenemen. Ook nu al kan Spitsmijden in Brabant bijdragen aan een betere bereikbaarheid van 's-Hertogenbosch en Eindhoven in de ochtend- en avondspits. Spitsmijden in Brabant is bedoeld om te onderzoeken hoe we kunnen voorkomen dat steden als 's-Hertogenbosch en Eindhoven in de toekomst gaan dichtslibben. Deelnemers kunnen tot € 100,- per maand verdienen als ze voortaan de spits gaan mijden. In de praktijkproef 'Spitsmijden in Brabant' onderzoeken de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven op een innovatieve manier of spitsrijders te verleiden zijn tot gedragsverandering. Ruim 2.000 automobilisten doen mee.

Spitsmijden in Brabant


Het werkt als volgt. Automobilisten worden beloond als ze minder vaak dan voorheen in de spits rijden. Op bijvoorbeeld de A12 tussen Gouda en Den Haag en de Waalbrug bij Nijmegen resulteerde dat in een forse afname van de verkeersdrukte. Spitsmijden in Brabant gaat deze methodiek van 2010 tot en met voorjaar 2012 inzetten in 's-Hertogenbosch en Eindhoven.

Uniek


Uniek voor deze proef is dat deelnemers ook de beschikking krijgen over geavanceerde route-informatie. Zo kunnen ze het beste reistijdstip uitkiezen en de slimste route. Uitgebreid onderzoek brengt in kaart hoe in de toekomst eventuele verkeersdruk in de Noord-Brabantse steden kan worden aangepakt.Voor meer informatie over Spitsmijden in Brabant klikt u hier

Meer informatie is te vinden op www.spitsmijdeninbrabant.nl.
 

Terug naar overzicht nieuws >>>