Forse stijging privéjets van en naar Nederland
Er stijgen steeds meer privéjets op van en naar Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. De eerste negen maanden van 2022 bevatten al meer vliegverkeer van privévoertuigen dan in heel 2019: het laatste "normale" jaar voor de coronacrisis. Greenpeace pleit nu voor een verbod op privévluchten.
De milieuorganisatie vindt dat privévliegtuigen onevenredig veel CO2 uitstoten. Onderzoek van CE Delft laat zien dat meer dan een derde van alle privévluchten korter dan 500 kilometer zijn. 11% is zelfs korter dan 250 kilometer. Londen en Parijs zijn het meest populair, terwijl deze bestemmingen ook goed te bereiken zijn met de hogesnelheidstrein die geen CO2 uitstoot.
Regeringstoestel en Max Verstappen onder vuur
Het onderzoek heeft onder andere het regeringsvliegtuig onder de loep genomen. Dat liet zien dat er in 2022 tot nu toe al 172.030 kilometer is gevlogen. De meeste vluchten waren wel 2000 kilometer of langer, maar er zijn ook vluchten naar Luxemburg en Parijs vertrokken.
Naast het regeringsvliegtuig valt ook het vliegtuig van Max Verstappen op, de Dassault Falcon. Het toestel vloog 164.126 kilometer. Het kortste stukje was van Nice naar Cannes, 25 kilometer.
Shell kan er ook wat van, van de 183 gemaakte vluchten waren er 130 korter dan 500 kilometer.
CO2 uitstoot 5 tot 7 maal hoger
Onderzoek laat zien dat de uitstoot per passagier veel hoger ligt in een privévliegtuig dan bij een lijnvlucht. Een vlucht van Londen naar Schiphol stoot 40 kilo CO2 uit bij een normaal vliegtuig, bij een privéjet is dit tussen de 203 en 302 kilo.
Greenpeace schrikt van deze aantallen: "dat een bepaalde groep in tijden van klimaatcrisis niet minder maar juist meer is gaan vliegen." Daarbij steekt het ook dat privévluchten niet meetellen in het maximale aantal vluchten op Schiphol en in de klimaatdoelen.