FREILOT:coöperatieve oplossingen EU

woensdag 27 oktober 2010
timer 3 min
FREILOT: toepassing coöperatieve technologie Op 28 oktober 2010 werd in Helmond als onderdeel van het Europese proefprogramma FREILOT de grootste oplossing op het gebied van coöperatieve technologie in Europa in bedrijf genomen. 
FREILOT:coöperatieve oplossingen EU



Coöperatieve technologie is de oplossing


Willem Hartman, directeur van Peek Traffic Nederland, de traffic specialist van technisch dienstverlener Imtech: “De transportsector is door de Europese Commissie aangewezen als één van de sectoren waar substantiële besparingen gerealiseerd moeten worden op het gebied van schadelijke CO2-emissies en brandstofbesparing. Dé oplossing hiervoor is toepassing van coöperatieve technologie. Deze technologie maakt een directe - 'real time' -technologische 'dialoog' mogelijk tussen voertuigen onderling en tussen voertuigen en vaste verkeerssystemen, zoals verkeersregelautomaten. Dit leidt tot aanzienlijke verbetering van de luchtkwaliteit, lager benzineverbruik, betere verkeersveiligheid en afname van kosten voor goederenvervoerders. Emissie- en brandstofbesparingen van maximaal 20 procent zijn mogelijk.”

Lagere CO2-emissies, brandstofbesparing


Klimaatverandering en brandstofkosten leiden tot de behoefte aan grotere energie-efficiency. De transportsector is daarbij geïdentificeerd als één van de sectoren waar substantiële besparingen gerealiseerd moeten worden. In 2020 moet sprake zijn van een besparing van 25 procent. Om aan deze doelstelling invulling te geven, hebben Europese steden verkeersregeloplossingen nodig die helpen om CO2-emissies aanzienlijk te verlagen. Tegelijkertijd kan het brandstofverbruik worden teruggedrongen. Hiermee wordt de mobiliteitsefficiency vergroot en duur en nemen de kosten van congestie af.

Grootste coöperatieve systeem in Europa


Peek Traffic leidt twee Europese pilot locaties waar verkeersregelingen met behulp van coöperatieve oplossingen CO2-emissies aanzienlijk verlagen en brandstof besparen. Tegelijkertijd wordt de verkeersveiligheid verder verbeterd. Concreet betekent inzet van deze nieuwe generatietechnologie dat kruispuntregelingen geoptimaliseerd worden, met het oog op energie-efficiency. Verkeerslichten worden op basis van aanbod en doelstellingen 'real-time' beïnvloed en aan vrachtverkeer worden 'real-time' laad- en losplaatsen toegediend. In dit kader worden in Helmond veertien hightech 'coöperatieve kruisingen' ingericht. Deze kruisingen werden op 28 oktober in gebruik genomen.

Hightech kruisingen


Samen zijn deze hightech kruisingen het grootste operationele coöperatieve systeem in Europa. Peek Traffic is verantwoordelijk voor de complete systeemintegratie en ICT-coördinatie en levert zowel de benodigde systemen voor het voertuig als voor de wegen. De ontwikkeling is mede gebaseerd op eerdere Europese researchprojecten, zoals CVIS, SAFESPOT en ITetris. Ook op een proeflocatie in Krakow (Polen) is Peek Traffic actief.

Wat is FREILOT?


FREILOT is een proefprogramma dat wordt gesteund door de Europese Commissie. Het richt zich op inzet van de nieuwe generatie verkeerstechnologie in elke Europese stad. Op basis van een geïntegreerde aanpak kan deze zonder hoge kosten laagdrempelig worden ingezet. Daarnaast bevordert FREILOT de ontwikkeling van nieuwe technologie in voertuigen met instrumenten waarmee gelijkmatiger en economischer kan worden gereden. Ook richt het programma zich op bevordering van 'eco-driving' (milieubewust rijgedrag). Naast Helmond zijn er pilots in Lyon (Frankrijk), Krakow (Polen) en Bilbao (Spanje), om zodoende breed binnen Europa tot implementatie te komen. Na afloop van de proefnemingen zal de Europese Commissie business partners benoemen die voor verdere 'uitrol' van deze technologie zorg dragen en integratie in stedelijke verkeersmanagementsystemen ter hand nemen.

U vindt Peek Traffic op standnummer 2.119 van Verkeer & Mobiliteit 2010

Terug naar Homepage V&M 2010 >>>