Futuristische herinrichtingsplannen gebundeld in boek
In de ontwerpstudie konden consortia zich inschrijven, bestaande uit architecten, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten en verkeerskundigen. Gedurende een half jaar hebben zeven van zulke teams zich over vraagstukken gebogen over de A20 bij Rotterdam, de A10 bij Amsterdam en de A12 bij Utrecht.
Jutta Hinterleitner, programmamanager van het onderzoeksteam van BNA, benadrukt het belang daarvan. “We willen dat er rekening wordt gehouden met het hele plaatje”, meent de projectleidster, “het is ons belang dat Rijkswaterstaat verder kijkt dan alleen snelwegen”.
Zelfrijdende auto’s
Eén van de consortia die meedeed, boog zich over de ringweg A10 van Amsterdam bij de Lelylaan. “Het is de kunst om los te komen van je kleine stukje specialisatie en te kijken naar het grote geheel”, aldus Robbert Lohmann van transportautomatiseerder 2getthere, die meedeed in dit project.
Samen met stedenbouwkundigen van UNStudio, mobiliteitsadviseurs van Goudappel Coffeng en dataspecialisten van Geophy, onderzocht 2getthere de mogelijkheden om infrastructurele en stedenbouwkundige ontwikkelingen te kunnen integreren. Daar is een plan uitgerold voor een hub in het stationsgebied Amsterdam Lelylaan waar passagiers overstappen op zelfrijdende voertuigen.
Boekvorm
Wat er nu verder met het ingediende plan gebeurt, weet Lohmann nog niet. “Welke stappen er nu ondernomen worden, ligt bij de opdrachtgevers”, laat hij weten. “Natuurlijk hopen we dat hier een opdracht uitrolt, maar tot nu toe is daar nog niets over bekend”. Volgens hem is het sowieso een leerzaam traject geweest, waarin het bedrijf leerde werken in het brede plaatje van een consortium.
Hinterleitner van de BNA weet te vertellen dat alle ingediende plannen in ieder geval in boekvorm worden gepubliceerd, in februari 2017. Of er daarna ook concrete herinrichten zitten aan te komen? “Nog geen idee”, zegt ze, “dit zijn behoorlijk ambitieuze projecten.” Wanneer Rijkswaterstaat en de gemeenten hierover beslissen, is nog niet bekend.